Undervisning
Lärarkompetens
Vid anställning värderas blivande lektorers och professorers vetenskapliga/konstnärliga och pedagogiska skicklighet och blivande adjunkters pedagogiska skicklighet. Visad pedagogisk skicklighet samt högskolepedagogisk grundutbildning krävs för att bli anställd som lärare vid Högskolan i Borås. Sökande som ej har genomgått högskolepedagogisk grundutbildning kan göra detta under det första anställningsåret.
Kompetensutveckling
Lärares kompetensutveckling tar sin utgångspunkt i det individuella utvecklingssamtalet och den kompetensutvecklingstid som regleras i avtal.
Till stöd för lärares pedagogiska kompetensutveckling finns det vid högskolan en pedagogisk institution, med särskilt ansvar för intern utbildning och forskning inom området. Bland annat anordnas årligen den ovan nämnda högskolepedagogiska grundutbildningen, motsvarande 15 högskolepoäng. Högskolan har även utbildningsinsatser kopplade till system och verktyg för nätbaserad undervisning.
Utbildningsplaner och kursplan
Till stöd för undervisning finns utbildningsplaner och kursplaner som föreskriver vilka examensmål respektive lärandemål studenterna ska uppnå. Vidare informerar de om kursernas undervisnings- och examinationsformer. Kursplanerna kvalitetssäkras i de kollegiala beslutsorganen.
Program- och kursutvärdering
Fokus för högskolans programutvärderingar är huruvida genomförandet av utbildningsprogrammet har gett studenterna möjlighet till att ta ansvar för sitt eget lärande medan fokus för kursutvärderingar är huruvida kursens genomförande har stöttat studentens lärande.
Ett program eller en kursutvärdering baseras på olika underlag vilka tillsammans ska möjliggöra för en samlad analys av programmets eller kursens utvecklingsbehov. Vilka underlag som ska beaktas framgår av högskolans riktlinjer och rutiner för kurs- och programutvärderingar.
Anpassningar i undervisning
Verksamhetsstödet arbetar med administrativt och studienära stöd till presumtiva och innevarande studenter. I arbetet ingår samarbete med högskolans övriga medarbetare. Verksamhetsstödets ansvarsområden i denna del är karriärservice, språkpedagogiskt stöd, studentexpedition, studenthälsa, studentombudsman, studievägledning samt stöd till studenter med dyslexi och funktionsnedsättning.
Enheten för högskolepedagogisk utveckling och forskning (HUF) erbjuder seminarier och workshops till undervisande personal angående särskilda anpassningar i undervisningen.
Styrdokument
Anställningsordning (dnr 761-18) pdf
Riktlinjer för löpande kurs- och programutvärderingar (dnr 589-17) pdf