Utbud
Planering av utbud
Utbildningsplaneringen är en viktig del av högskolans interna arbete med att skapa goda förutsättningar för att erbjuda en utbildning av hög kvalitet. De administrativa processerna med sina aktiviteter och rutiner syftar till att bidra till en hög effektivitet, en god framförhållning och rättssäkerhet i högskolans utbildningsverksamhet. För att understödja alla inblandade medarbetare i planeringsprocessen finns det vid högskolan ett utvecklat och till stora delar integrerat systemstöd.
Administrativa stödsystem för planeringsprocessen är:
- Utbildningsplaneringsverktyget KursInfo,
- Schema- och lokalbokningssystemet KronoX
- Lärplattformen Canvas
- Antagningssystemet NyA
- Studiedokumentationssystemet Ladok
Flertalet av dessa system är sammankopplade och information kan i olika utsträckning skickas och tas emot i relation till respektive systems uppgift och funktion. Navet i planeringsprocessen är KursInfo där högskolan dokumenterar och hanterar alla kurs- och utbildningsplaner och adekvat versionshantering. Från detta system hämtar övriga system nödvändiga uppgifter för planeringsprocessen.
I planeringen av utbud ingår det att säkerställa att alla utbildningar som föreslås ingå i högskolans utbud har fastställda kurs- och utbildningsplaner. Dessa planer fastställs av kollegialt sammansätta nämnder och/eller utskott.
Förslag till utbud
För att utbudet ska kunna fastställas måste programmens utbildningsplaner och fristående kursers kursplaner inför beslutstillfället vara fastställda i så stor utsträckning som möjligt. Tidpunkten för beslut ska möjliggöra en gemensam marknadsföring av utbildningarna.
Det är nödvändigt att alla kurs-och utbildningsplaner är fastställda i tid. Om en utbildning inte har en fastställd kurs- eller utbildningsplan, kan beslutet fattas under förutsättning att planerna fastställs innan webbanmälan öppnar den 15 mars respektive den 15 september. För utländska sökande öppnar webbanmälan redan den 15 oktober (inför en hösttermin).
En utbildning öppnar inte för anmälan innan kurs- respektive utbildningsplan är fastställd.
Beslut
Förslag till utbildningsutbud bereds vid respektive akademi och sammanställs vid högskolans antagningsenhet, som säkerställer att alla nödvändiga uppgifter finns med.
De uppgifter som är nödvändiga för att kunna ta beslut om att en utbildning ska ingå i utbudet är:
- Programmets benämning
- Antal högskolepoäng
- Ort
- Status (att utbildningsplanen för aktuell omgång är fastställd)
- Terminsavgift
- Total studieavgift
Handläggare vid enheten sammanställer ett förslag till rektor utifrån det som erhållits från akademierna. Det definitiva utbildningsutbudet kan, efter det att rektor fattat beslut för hela terminens utbildningsutbud, revideras om behov finns. Om kurser eller program ska ställas in måste detta göras före den första urvalsomgången.
Utbildningsutbudet laddas upp till den nationella ansökningsplattformen där presumtiva studenter ges en möjlighet att söka högskolans utbildningar och kurser.
Inställande och avveckling av utbildning
Om förutsättningarna för högskolan för att erbjuda en utbildning förändras kan programmet tas ur utbildningsutbudet tillfälligt (ställas in) eller avvecklas (permanent). En avveckling föregås i normalfallet av att programmet har ställts in vid ett eller flera tillfällen.
Avveckling av utbildningsprogram kan också vara ett resultat av nationella eller lokala utbildningsutvärderingar som har resulterat i identifierade kvalitetsbrister. Brister som har bedömts för omfattande eller inte möjliga att åtgärda.
Hur inställande och/eller avveckling av utbildning ska gå till är sammanfattat i en för ändamålet fastställd process vid högskolan. Du kan läsa mer om detta och ta del av fastställd handläggningsordning på följande sida:
Avveckling av utbildning