Det finns tillfällen när du som arbetsgivarföreträdare behöver informera eller förhandla med arbetstagarorganisationerna om viktigare förändringar inom din verksamhet. Här kan du läsa mer om hur du ska gå tillväga.
Innan arbetsgivaren fattar beslut i en fråga som innebär en viktig förändring i verksamheten, eller av arbets- och anställningsförhållanden för en medarbetare, är arbetsgivaren skyldig att förhandla förslaget till beslut med de fackliga organisationer som är berörda. Högskolan i Borås har kollektivavtal med Saco-S och OFR/S och det är dessa arbetstagarorganisationer som arbetsgivaren är skyldig att fortlöpande informera och förhandla med.
För Högskolan i Borås finns en beslutad MBL-ordning som reglerar de MBL-forum som finns vid högskolan.
MBL-ordning för Högskolan i Borås.pdf
Informera och förhandla i rätt forum
Hantering av MBL-ärenden vid Högskolan i Borås sker på tre nivåer:
- MBL-forum HB: högskoleövergripande ärenden, ärenden som berör minst två verksamheter, ärenden som rör Rektors stab samt ärenden för Akademi 4.
- MBL-forum för högskolans verksamheter: Akademi 1, 2 och 3, Verksamhetsstöd samt Forskning och innovation.
- MBL inför högskolans styrelsemöten
Det är viktigt att förhandlingen sker på rätt nivå i organisationen. I normalfallet ska förhandlingen ske där beslutet kommer att fattas.
Anmäl ett ärende
MBL-forum HB äger rum varannan vecka, normalt torsdagar kl. 09:30-12:00 jämn vecka, i rum C728. Mötesuppehåll v. 27-33 samt v. 51-1. Du måste anmäla ditt ärende senast sju arbetsdagar innan mötet äger rum. Tänk på att röda dagar påverkar sista dag för anmälan. Anmälan skickas till hr@hb.se
I din anmälan ska det tydligt framgå:
- Om det är ett förhandlings- eller informationsärende
- Vad det ska förhandlas/informeras om (ärendemening)
- Vem/vilka som föredrar ärendet
- Önskat datum för mötet
- Eventuell(a) handling(ar)
Kontakta respektive verksamhet för anvisningar om anmälan till övriga MBL-forum.
När du ska förhandla respektive informera
I syfte att underlätta för dig som arbetsgivarföreträdare beskrivs här den närmare innebörden av begreppen, ett antal typiska ärenden där informations- eller förhandlingsplikt råder. Informationen är inte uttömmande och HR bör konsulteras innan du anmäler ditt ärende. Texten rör främst den primära förhandlingsskyldigheten (11 § MBL) och rätten till information (19 § MBL). Utöver det har arbetsgivaren skyldighet att förhandla i de fall arbetstagarorganisationerna begär det.
Arbetsgivaren ska fortlöpande hålla arbetstagarorganisation underrättad om hur verksamheten utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt liksom om riktlinjerna för personalpolitiken. Informationen ska ges regelbundet och kan vara såväl muntlig som skriftlig. Det finns inget krav på att i förväg ge underlag till information. Ju mer komplex frågan är, som informationen gäller, desto mer talar för skriftlig information.
Exempel på frågor som arbetsgivaren ska informera om:
- hur verksamheten utvecklas jämfört med uppställda mål/planering på akademi-
/enhetsnivå
- beslut om nya riktlinjer i verksamheten (vid större påverkan på verksamheten eller arbets- eller anställningsförhållanden för medarbetare ska beslut föregås av
förhandling)
- tillsättande av viktiga uppdrag eller påbörjandet av viktigare utredningar
(chefsuppdrag förhandlas)
- löpande budgetuppföljning
- rekryteringsärenden - pågående och avslutade (chefstillsättningar förhandlas)
Innan arbetsgivaren beslutar om viktigare förändring av sin verksamhet ska förhandling genomföras. Detta gäller både viktigare förändringar av verksamheten i stort och viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för en anställd.
Exempel på viktigare förändringar som ska förhandlas:
- omorganisation
- större investeringsbeslut och årsbudget på högskolenivå
- nedläggning eller inskränkning av drift (t.ex. uppsägning)
- tillsättningar av chefstjänster och chefsuppdrag
- omplacering från en arbetsuppgift till en annan
- förändring av arbetsform och arbetssätt (t.ex. införande av nya IT-system, förändrat arbetsinnehåll utanför arbetsskyldighet)
Arbetsgivaren ska förhandla i så god tid att arbetstagarorganisationen har möjlighet att påverka arbetsgivarens ställningstagande och beslut i en fråga. Förhandlingen ska fungera som ett naturligt och effektivt led i beslutsprocessen. Förhandlingen ska därför genomföras innan det avgjorts hur arbetsgivaren tänker agera i en fråga.
Innan beslut om att anlita en bestämd entreprenör, exempelvis en konsult eller bemanningsföretag, ska arbetsgivaren i normalfallet på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisationerna.
Vad är en konsulttjänst?
- Anlitande av bemanningsföretag
- Entreprenader t.ex. städ, bevakningstjänst, bygg
- Konsulter inom undervisning/utbildning
- Specialistkompetenser i forsknings- och utvecklingsprojekt
- Konsulter för support/uppgradering/utveckling av IT-system
- Följeforskning, audits och kvalitetsgranskningar
- Handledning av doktorand
- Projektledare
- Tjänster som betalas via faktura
Frågor som berör MBL § 38 - 39 hanteras i MBL-forum HB.
I de fall förhandlingsfrågan enbart rör arbets- eller anställningsförhållandena för en enskild medarbetare sker förhandling endast med den medarbetarens arbetstagarorganisation (exempelvis en förflyttning av en medarbetare eller nya arbetstider).
UNDERLAG: Underlagen ska vara skrivna så att arbetsgivarens förslag framgår samt ställningstaganden och bakgrund till förslagen. Förhandlingsunderlag ska ha ett diarienummer.
KALLELSE: Anmälda ärenden e-postas ut i en kallelse senast fem arbetsdagar innan förhandlingstillfället. I kallelsen framgår vem som föredrar de olika ärendena.
Kallelsen skickas till Saco-S , OFR/S och de som ska föredra ärendena.
DELTAGARE: Vid förhandlingen/informationen deltar från arbetsgivarsidan MBL-ordförande, MBL-sekreterare och föredragande av ärende. Från arbetstagarorganisationerna (ATO) deltar representanter från Saco-S och OFR/S.
FÖRHANDLING: Förhandlingen/informationen leds alltid av MBL-ordförande. Den föredragande informerar om ärendet och ATO får ställa frågor.
ENIGHET ELLER OENIGHET: Om parterna är överens, slutar förhandlingen i enighet. Vid oenighet i förhandling måste fem dagars tidsfrist beaktas innan beslut kan fattas. Uppstår oenighet, kan ATO begära central förhandling. Begär ATO central förhandling får arbetsgivaren inte besluta i frågan förrän den centrala förhandlingen är avslutad.
PROTOKOLL: Protokollet skrivs av MBL-sekreterare. Förhandlingen anses avslutad när protokollet är justerat om inte berörda parter enats om annat. Arbetsgivaren är skyldig att vänta med sitt beslut tills förhandlingen avslutats.
OMEDELBAR JUSTERING: Om ett ärende avslutas i enighet, kan frågan om omedelbar justering tas upp, för att påskynda ärendehanteringen. Fortsatt hantering av ärendet kan då ske direkt efter förhandlingen.