Mål för hållbar utveckling, internationalisering, samverkan och jämställdhet
Högskolan i Borås har mål, beslutade av rektor, för hållbar utveckling, internationalisering, samverkan och jämställdhet 2022–2025. Detta är viktiga dimensioner av högskolans förmåga att hålla hög kvalitet i utbildning och forskning.
Styrelsen vid Högskolan i Borås fattade i december 2020 beslut om nya högskoleövergripande mål och strategier. Dessa mål är ”Det attraktiva lärosätet” samt ”Kompletta akademiska miljöer 2.0”. Läs mer om dessa.
Målen för hållbar utveckling, internationalisering, samverkan och jämställdhet är högskolegemensamma och syftar till att förverkliga högskolans vision samt ovan nämnda mål.
Mål för dimensionen hållbar utveckling
Bakgrund
Högskolan i Borås ska vara det hållbara lärosätet – högskolan ska som institution och fysisk plats bidra till en hållbar utveckling lokalt och i världen och minska negativa avtryck från den egna verksamheten. Mål för dimensionen hållbar utveckling syftar till att förverkliga högskolans visions ställningstagande och de högskoleövergripande målen (dnr 601-20). De högskolegemensamma mål som beskrivs i detta dokument är inriktade på att ge goda förutsättningar för utveckling av utbildning och forskning inom ramen för de två högskoleövergripande målen.
Hållbarhetsarbetet grundas i policyn för hållbar utveckling som understryker högskolans uppgift att genom akademisk utbildning utrusta studenterna med förmågor och kunskap som förbereder dem att i sina professioner medverka till ett hållbart samhälle. Vidare prioriteras forskning kring hållbar utveckling präglad av flervetenskapliga ansatser, nytänkande och samverkan med samhället lokalt och globalt. Inom ramen för den vetenskapliga och konstnärliga friheten finns ett ansvarstagande att genom kunskapsutveckling och problematisering bidra till en hållbar framtid. Som en organisation med ett ledningssystem certifierad enligt ISO 14001 driver högskolan ett systematiskt arbete för att minska den direkta miljöbelastningen från verksamheten och bidra till socialt ansvarstagande. Policyn lyfter också fram de åtaganden som högskolan har genom formuleringar i bland annat högskolelagen och FN:s Agenda 2030. Dessa förstärks av att från 2020 ska Sveriges lärosäten enligt regleringsbrev årligen beskriva hur verksamheten utvecklas för att främja en hållbar utveckling och hur detta kopplas till miljöledningsarbetet samt Agenda 2030 och de globala målen.
Utöver detta har högskolan i Borås anslutit sig till klimatramverket för universitet och högskolor vilket innebär ett åtagande att verksamheten ska ligga i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål till år 2030. Högskolans vision och övergripande mål framhåller vikten av att tillsammans ta ansvar för framtiden och bidra till en hållbar utveckling präglad av jämställdhet och globala perspektiv. Utifrån det arbete som redan gjorts på Högskolan i Borås ska ytterligare steg tas i att vidareutveckla, bredda och fördjupa arbetet för en hållbar utveckling. Att agera som ett föredöme i arbetet för att nå en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa är en mycket viktig del i högskolans ansvar och centralt för högskolans trovärdighet som ett hållbart lärosäte.
Högskolegemensamma mål för hållbar utveckling
- Högskolan i Borås integrerar hållbar utveckling och Agenda 2030 i utbildning och forskning inom ramen för respektive ämnes- och kompetensområde.
- Högskolan i Borås kännetecknas av hållbar resursanvändning internt och i relation till samhället. Arbetet baseras på engagemang från ledning, medarbetare och studenter.
Strategisk inriktning för att nå målen för hållbar utveckling
Verksamhetsspecifika strategier formuleras av akademier, enheten verksamhetsstöd och stabsfunktioner, i syfte att konkretisera och omsätta högskolans mål och strategier. Målen för hållbar utveckling förutsätter att akademier, verksamhetsstöd och stabsfunktioner utifrån Agenda 2030 och andra relevanta dokument formulerar verksamhetsspecifika strategier om hur respektive verksamhet integrerar och bidrar till en hållbar utveckling. I arbetet ingår också att tydliggöra om målkonflikter uppstår och i så fall hur dessa hanteras genom ansvarsfördelning och uppföljning. Aktiviteter inom ramen för högskolans mål och strategier planeras och följs upp systematiskt inom gällande process för verksamhetsstyrning. Uppföljningen sker genom en kombination av indikatorer och kvalitativa beskrivningar.
Mål för dimensionen internationalisering
Mål för internationaliseringsdimensionen syftar till att förverkliga högskolans visions ställningstagande och de högskoleövergripande målen (dnr 601-20). De högskolegemensamma mål som beskrivs i detta dokument är inriktade på att ge goda förutsättningar för utveckling av utbildning och forskning inom ramen för de två högskoleövergripande målen.
Internationalisering är en förutsättning för att Högskolan i Borås är ett attraktivt lärosäte med kompletta akademiska miljöer. Samarbete över gränserna är en av de största krafterna som påverkar och formar högre utbildning för att kunna möta de globala utmaningarna som vi ständigt ställs inför. Systematisk internationalisering bidrar till hög kvalitet i forskning och utbildning vid Högskolan i Borås.
Högskolegemensamma mål för internationaliseringsarbetet vid Högskolan i Borås:
- Högskolan i Borås är ett internationellt attraktivt lärosäte där internationalisering bidrar till hög kvalitet på utbildning och forskning.
- Högskolan i Borås är en aktiv part i internationell kunskapsutveckling, vilket rustar studenter och medarbetare att bidra till en hållbar utveckling.
Verksamhetsspecifika strategier formuleras av akademier, enheten verksamhetsstöd och stabsfunktioner, i syfte att konkretisera och omsätta högskolans mål och strategier.
Aktiviteter inom ramen för högskolans mål och strategier planeras och följs upp systematiskt inom gällande process för verksamhetsstyrning. Uppföljningen sker genom en kombination av indikatorer och kvalitativa beskrivningar.
Mål för dimensionen samverkan
Mål för samverkansdimensionen syftar till att förverkliga högskolans visions ställningstagande och de högskoleövergripande målen (dnr 601-20). De högskolegemensamma mål som beskrivs i detta dokument är inriktade på att ge goda förutsättningar för utveckling av utbildning och forskning inom ramen för de två högskoleövergripande målen.
Högskolegemensamma mål för samverkansdimensionen
Samverkan med övriga samhället och goda relationer med externa parter är av ömsesidigt värde och en förutsättning för att Högskolan i Borås ska kunna ta en aktiv roll för en kunskapsbaserad samhällsutveckling.
Arbete med samverkansuppgiften syftar till att stärka högskolans relevans, attraktivitet och verksamhetens kvalitetsutveckling. Ett ansvarsfullt och ömsesidigt samverkansarbete skapar förutsättningar för profilering av Högskolan i Borås och bidrar till det fortsatta arbetet att utveckla kompletta akademiska miljöer.
- Högskolan i Borås är erkänd för att ha en mångsidig och kvalitativ interaktion med övriga samhället som gynnar arbetslivsanknytning liksom utbildningens och forskningens kvalitet och samhällsrelevans.
- Högskolan i Borås är en aktiv part för samhällets långsiktiga kunskapsutveckling och förnyelse och verkar tillsammans med en mångfald av samverkansparter för nyttiggörande av utbildning och forskning.
Verksamhetsspecifika strategier formuleras av akademier, enheten verksamhetsstöd och stabsfunktioner, i syfte att konkretisera och omsätta högskolans mål och strategier.
Aktiviteter inom ramen för högskolans mål och strategier planeras och följs upp systematiskt inom gällande process för verksamhetsstyrning. Uppföljningen sker genom en kombination av indikatorer och kvalitativa beskrivningar.
Mål för dimensionen jämställdhet
De beslutade högskolegemensamma målen för jämställdhet som beskrivs här är inriktade på att stärka högskolans jämställdhetsarbete och bidra till att nå de högskoleövergripande målen om det attraktiva lärosätet och kompletta akademiska miljöer 2.0 (dnr 692-22).
Högskolegemensamma mål för jämställdhetsdimensionen
Högskolans i Borås har identifierat två inriktningar där en problematik med ojämställdhet råder. Dessa är:
- Lika möjligheter till karriärvägar
- Könsbundna studieval
Utifrån identifierade inriktningar har högskolan formulerat två mål:
- Det ska finnas samma möjligheter för alla oavsett kön att meritera sig. Yrkesgrupperna ska vara jämställda.
- Studenter ska mötas av en miljö där alla bemöts och bedöms likvärdigt utifrån intresse och kunskaper och inte utifrån normer kring kön. Studenter ska i sin utbildning få kunskap om och möjlighet till att diskutera och problematisera jämställdhets- och genusfrågor för att kunna verka för ett mer hållbart samhälle.
Verksamhetsspecifika strategier formuleras av akademier, enheten verksamhetsstöd och stabsfunktioner i syfte att konkretisera och omsätta högskolans mål och strategier.
Aktiviteter inom ramen för högskolans mål och strategier planeras och följs upp systematiskt inom gällande process för verksamhetsstyrning. Uppföljning sker genom en kombination av indikatorer och kvalitativa beskrivningar.