Frågor och svar om PS
Undrar du något som inte besvaras här? Mejla gärna din fråga till kommunikation@hb.se.
.
Hoppa till huvudinnehålletHär har vi sammanställt några av de frågor som kommit om användandet av Personlig startsida.
Undrar du något som inte besvaras här? Mejla gärna din fråga till kommunikation@hb.se.
Stäng Varför måste jag ha Personlig startsida som startsida i webbläsaren?
Personlig startsida är standard i webbläsaren för alla medarbetare på högskolan som har en dator med IT:s installation.
Denna inställning kan du som användare inte ändra själv. Syftet med att ha Personlig startsida som standard är att du enkelt och samlat ska kunna ta del av viktig information för ditt arbete. Glöm bara inte att logga in för att ta del av all information.
Tanken är att detta ska vara den primära kanalen för dig som chef att informera dina medarbetare. Du kommer själv att lätt kunna lägga in information, både från dator och mobil.
I manualerna finns information om hur du lägger ut meddelanden i Personlig startsida.
Behöver du hjälp med Personlig startsida, kontakta kommunikation@hb.se.
Du kan skapa meddelanden i Personlig startsida om du har rollen linjechef (det vill säga är chef med personalansvar) eller om du är redaktör i Episerver som fått särskilda rättigheter för Personlig startsida.
Det går även att ge utvalda personer rättigheter att lägga ut meddelanden i Personlig startsida. Det är närmaste chef som beställer detta från kommunikation@hb.se.
Här hittar du en instruktion för hur du lägger ut meddelanden.
Vilka meddelanden du ser baseras på den organisatoriska tillhörighet och roll du har. Om du har flera tillhörigheter/roller ska du kunna få tillgång till alla de du behöver i ditt arbete.
Du kan själv personalisera ditt meddelandeflöde ytterligare genom att välja vilka meddelanden du vill se från andra organisatoriska enheter eller roller du automatiskt inte tillhör. Du kan till exempel välja att se alla meddelanden för forskare, även om du själv inte är forskare eller att se alla meddelanden för en akademi du arbetar nära även om du själv organisatoriskt sett tillhör en annan akademi.
När du loggar in i Personlig startsida klickar du på kugghjulet ovanför meddelandeflödet, klickar i de meddelanden du vill ta del av och trycker på spara-knappen längst ner under listan.
Du kan inte välja rollen "chef" då det är kopplat till en chefsroll med personalansvar.
Stäng Kan jag se meddelanden för andra institutioner/avdelningar?
Du kan själv personalisera ditt meddelandeflöde genom att välja vilka meddelanden du vill se från andra organisatoriska enheter eller roller du automatiskt inte tillhör. Du kan till exempel välja att se alla meddelanden för forskare, även om du själv inte är forskare eller att se alla meddelanden för en akademi du arbetar nära även om du själv organisatoriskt sett tillhör en annan akademi.
När du loggar in i Personlig startsida klickar du på kugghjulet ovanför meddelandeflödet, klickar i de meddelanden du vill ta del av och trycker på spara-knappen längst ner under listan. Du kan dock inte välja bort att få högskoleövergripande meddelanden eller meddelanden anpassade för din befintliga organisatoriska enhet och roll.
Det är också fortfarande möjligt för chefer att koppla på medarbetare som har en anställning vid en organisatorisk enhet, men som också arbetar vid en annan enhet, så att hen ser meddelanden i Personlig startsida för den enhet hen är stationerad vid. Detta är också kopplat till tillgång till kontorsmiljöer, fillagring etc.
Stäng Det fungerar inte att klicka på "Fortsätt läsa..." i meddelandet, vad ska jag göra?
Vissa personer som använder webbläsaren Edge har märkt att det inte går att klicka på "Fortsätt läsa"-länken för meddelanden. Följ nedanstående instruktioner för att lösa problemet.
Att införa ett intranät är ett mycket större projekt än vad som var aktuellt när Personlig startsida infördes. I det här projektet var fokus att skapa en ingång där du som medarbetare får information anpassad för dig.
Vi behöver också avvakta det som händer med Office 365, den lösning som nu tas fram ska ge möjligheter för att i framtiden koppla på valda delar ur Office 365, beroende på vilka av de modulerna som högskolan kommer att använda.
Ja, de båda systemen fyller olika syften.
Kortfattat kan det förklaras så här: