Interna kanaler
I den interna kommunikationen finns två målgrupper – befintliga studenter och medarbetare. Här presenteras de huvudsakliga kanaler som finns för att nå dessa grupper. Vilken kanal som ska användas utgår från syftet med kommunikationen.
Medarbetare
- Chef
- Närmaste chef är den viktigaste kanalen till medarbetare och kontakten kan ske via flera kanaler (personliga möten, Personlig startsida, möten etc.).
- Anställdwebb
- Webbsidor med information som ska vara relevant för medarbetare.
- Meddelande via Personlig startsida (d.v.s. inloggat läge på anställdwebb)
- Meddelanden för organisationsdel, roll eller högskoleövergripande. I första hand information från chef till medarbetare, information som tidigare mejlats ut, kort praktisk information med mera.
- Fokus: Need-to-know (påverkar arbetet) och good-to-know (bra att veta men samtidigt sånt man inte behöver veta för att göra sitt jobb (som inte är nyhetsmaterial, t.ex. tips)).
- Ok med dubbelpublicering med externa kalendariet ifall anställda också är målgruppen.
- Anställdnyheter på anställdwebben
- Nyheter om/för anställda. Det som rör mig som anställd, vad som är på gång på högskolan med mera.
- Fokus: Nice-to-know (trevligt att veta) och good-to-know (bra att veta men samtidigt sånt man inte behöver veta för att göra sitt jobb).
- Ej dubbelpublicera med externa nyheter.
- Kalendarium på anställdwebb
- Händelser med målgrupp anställda.
- Driftsinformation på anställdwebb
- Snabba, korta besked om t.ex. kommande eller akuta driftstörningar i system och lokaler.
- Krismeddelanden på anställdwebb
- Information som läggs ut i topp på anställdwebb vid kris.
- Instagram
- Syftet med kanalen är att visa upp högskolan som arbetsplats, stärka gemenskapen inom högskolan och skapa medarbetarstolthet. Kanalen används för att stötta den internkommunikation som sker i andra kanaler.
- Affischer/bordspratare i fikarum
- Används för att förstärka den internkommunikation som sker i andra kanaler.
- Mejl
- Används främst på individnivå och för att nå specifik grupp av medarbetare som inte går att nå via grupperingarna på Personlig startsida. Centralt görs inga mejlutskick till alla medarbetare utom vid kris.
- Kalendariebokning via Outlook
- Från centralt håll görs detta till alla medarbetare endast i undantagsfall. Ska stämmas av med ansvarig för internkommunikation och/eller biträdande kommunikationschef.
- Teams
- Direktkommunikation inom specifikt sammansatt grupp av anställda eller individuellt mellan anställda.
Studenter
- Studentwebb (hb.se/student)
- Webbsidor med information som ska vara relevant för studenter.
- Studentnyhet på studentwebb
- Nyheter om/för studenter. Sånt som påverkar studenter, det som rör mig som student, vad som är på gång på högskolan med mera.
- Digitala skärmar i studentutrymmen
- Reklam inför event och andra tips för studenter.
- Kalendarium på studentwebb
- Händelser med målgrupp studenter.
- Krismeddelanden på studentwebb
- Information som läggs ut i topp på studentwebb vid kris.
- Hissaffisch
- Används för långsiktig information som kan sitta uppe länge.
- Instagram @pluggarpahogskolaniboras (svenska studenter)
- Syftet med kanalen är att nå befintliga studenter med relevant information och dela händelser som påverkar deras studietid samt ge studenterna en chans att kommunicera med högskolan.
- Facebook (@universityofboras)
- Syftet med kontot är att marknadsföra högskolan internationellt och skapa ett mervärde för våra internationella studenter på plats.
- Canvas
- Lärplattform som är som studentens klassrum. Utbildningsspecifik information görs ej av kommunikationsavdelningen utan därifrån görs endast ett samlat nyhetsbrev till samtliga studenter några gånger per termin samt kriskommunikation.
- Ljustavla med affisch i Balders entré
- Långsiktig informationsaffisch
- Mejl
- Centralt görs inga mejlutskick till alla studenter.