NAIS besked
NAIS är ett nationellt informationssystem för samordnare som studenter med funktionsnedsättning använder för att ansöka om stöd. Här kan du läsa om hur ansökan går till och hur du ska hantera ett NAIS besked.
Ansökan
Högskolan har ingen uppsökande verksamhet, utan studenten får själv ta ansvar för sin studiesituation och ansöka om stöd.
Ansökan om riktat pedagogiskt stöd görs av studenten i ett nationellt system som heter NAIS som administreras av UHR - Universitets och högskolerådet. För att göra ansökan loggar studenten in i NAIS och följer instruktionerna: nais.uhr.se
För att vara berättigad till riktat pedagogiskt stöd krävs att studenten kan styrka sin funktionsnedsättning med dokumentation, t ex läkarintyg eller utredning, i enlighet med diskrimineringslagens definition:
"Med funktionsnedsättning menas varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga. Det kan vara till följd av en skada eller en sjukdom som fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå."
Vid tillfällig skada eller sjukdom omfattas studenten inte av detta stöd. Studenten hänvisas då till respektive institution.
Beslut
När studenten skickat in sin ansökan och dokumentationen är godkänd så bjuder samordnarna för riktat pedagogiskt stöd studenten till ett möte för att diskutera lämpliga stödåtgärder utifrån studentens specifika behov. Därefter fattar samordnarna beslut om lämpligt stöd utifrån studentmötet och dokumentationen, och studenten får sitt besked om beslut åter i systemet NAIS.
NAIS-beskedet består av en del som är beslutade stödåtgärder och en del som är rekommenderade stödåtgärder. Beslutade stödåtgärder kan t ex vara längre tid vid salsexamination, anteckningsstöd eller tillgång till resursrum. Rekommenderade åtgärder kan röra anpassad examinationsform eller andra särskilda anpassningar, som t ex förlängd tid vid inlämningsuppgifter. Rekommenderade åtgärder fattar akademin/examinator beslut om ifall de kan tillgodoses. Om inte ska det motiveras varför och beslutet ska grunda sig på kursplanens mål.
NAIS-beskedet innehåller instruktioner om hur studenten får sitt stöd. Det innehåller en del med "studentens ansvar" och en del med "akademins ansvar".
NAIS-beskedets giltighetstid framgår i beskedet. När det utfärdas sätts oftast en giltighetstid utifrån hur länge studenten förväntas studera på lärosätet, t ex 3 år för en kandidatexamen. NAIS-beskedet kan vid behov revideras.
Observera att NAIS-besked är lärosätes specifika och att besked utfärdade vid andra lärosäten inte gäller på Högskolan i Borås.
Hantering av NAIS-besked
Studenten får sitt NAIS-besked i NAIS systemet och det är upp till studenten att meddela ansvarig instans, t ex sina lärare eller studentexpeditionen, om beskedet.
Som lärare är det bra om du i början av varje kurs informerar alla studenter om att studenter med NAIS-besked gärna får kontakta dig så att ni kan boka in ett möte för att diskutera vilket stöd studenten är i behov av. Be alltid om att få se studentens NAIS-besked, men aldrig om hens läkarintyg eller liknande.
Tänk på att NAIS-beskedet innehåller personuppgifter och ska hanteras i enlighet med GDPR regler. Du får inte sprida informationen vidare om studentens stödbehov om du inte har hens samtycke. Det kan vara så att studenten kan tycka att det är ok att vissa lärare känner till hens funktionsnedsättning, men inte alla. En del studenter väljer att vara öppna gentemot sina studiekamrater, medan andra väljer att inte berätta. Det är upp till studenten att välja själv.
Tänk på att ge studenterna ett gott bemötande. Många med funktionsnedsättning får kämpa mycket och ibland kan det vara känslomässigt för studenterna att prata om sin funktionsnedsättning eller sin studiesituation.
Diskutera tillsammans med studenten vilka åtgärder som studenten blivit beviljad/rekommenderad och hur ni kan tillmötesgå dem på just denna kurs. Har studenten till exempel fått beviljat att få anteckningsstöd av en medstudent, hur hittar ni någon som kan hjälpa till? Vill studenten själv tillfråga en studiekamrat eller önskar studenten hjälp med att hitta någon?
Här kan du läsa om vanliga stödformer som kan beviljas eller rekommenderas.
Vid frågor
Vid frågor om NAIS-besked, vänligen kontakta samordnarna för riktat pedagogisk stöd, Anita Lindahl, Josefin Skytt och Mikaela Blomgren - Fridén på e-post: riktatstod@hb.se
Styrdokument
För mer ingående beskrivning av beslutsprocessen, ta även del av högskolans styrdokumentet "Regler för riktat pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning vid Högskolan i Borås (Dnr 324-22)." Dokumentet finns i diariesystemet Finn.