Huvudregeln är att anmälan om disciplinär förseelse bör
skrivas på svenska. I de fall anmälan härrör till en kurs med
engelskspråkig undervisning och studenten ifråga inte talar svenska, är
rekommendationen att anmälan skrivs på såväl engelska som svenska.
En anmälan per student ska upprättas. Som anmälare är det viktigt att du
funderar över vilken förseelse misstanken avser. Rör det sig om en
student som har plagierat en annans arbete eller kan det vara så att flera
studenter har samarbetat på ett otillåtet sätt? Här är det viktigt att
komma ihåg att även den student som hjälper en annan student att
vilseleda kan ha gjort sig skyldig till en disciplinförseelse och bör anmälas.
Försök till vilseledande behöver alltså inte ha skett för egen vinning.
Om det finns osäkerheter t.ex. kring vem av två eller flera studenter som
plagierat vem, bör man anmäla samtliga för plagiat alternativt otillåtet
samarbete. Det är därefter upp till rektor eller disciplinnämnden att
bedöma om en eller flera av de berörda studenterna gjort sig skyldiga till
försök till vilseledande.
Misstankar om plagiat kan väckas på olika sätt varav ett kan vara
indikationer om likheter från en genomförd digital plagiatkontroll (exempelvis Urkund/Ouriginal). Det är av stor vikt att du som lärare gör en manuell granskning av likheterna mellan de berörda texterna då likheter som markerats kan ha en annan förklaring än plagiat. Vid manuellt genomförda granskningar är det viktigt att du som anmälare anger hur stor del av studentens text som misstänks vara plagierat (likheterna bör, om möjligt, helst anges i procentsats).
Vid misstankar om otillåtet samarbete, alternativt plagiat, p.g.a. likheter
mellan två eller flera studenters svar vid en examination är det viktigt att
du som anmälare beskriver vari likheterna mellan svaren finns och vad det
är med likheterna som väckt misstankar om fusk. Det kan t.ex. vara så att
svaren innehåller samma felaktigheter, att de är unika eller ovanliga i
förhållande till övriga studenters svar, eller att det inte är svaren i sig som
sticker ut, utan mängden likheter mellan dessa.
Du som anmälare ska meddela den berörda studenten om att anmälan har
gjorts och att ärendet är överlämnat till rektor för handläggning. Vi
rekommenderar att du, innan anmälan görs, tar kontakt med berörd
student för att informera om misstanken.
Det kan, efter att du som anmälande lärare skickat in en disciplinanmälan,
uppstå situationer där du kommer fram till att dina misstankar om
vilseledande inte längre kan anses vara grundade. Det är då viktigt att
rektor underrättas om detta. Mandat för att fatta beslut om att avskriva
ett disciplinärende har endast rektor eller högskolans disciplinnämnd och
du kan som anmälare inte återkalla ett sådant ärende.
Vi uppmanar dig som anmälare att följa våra råd och rekommendationer.
Ju mer komplett en anmälan är från början, desto mer effektiv blir den
fortsatta hanteringen. Till ditt stöd finns HB:s handläggningsordning,
checklistor med flera dokument vilka alla finns publicerade på denna del av
högskolans hemsida. Om du fortfarande upplever osäkerhet kring
utformning av en disciplinanmälan eller har frågor, vänligen kontakta
handläggare Nermina Aljic eller Petra Gustafsson på Utbildningsstöd.