Digital Opportunity Matching
Startdatum: 2022-03-31
Slutdatum: 2024-06-30
Att hantera och förvalta sitt humankapital – det vill säga medarbetarna och deras kompetenser – är långt ifrån enkelt. Det gäller inte minst för globala företag, där medarbetarna räknas i tusental och är utspridda över världen. Här kan forskningen hjälpa stora företag i omställningen till ett digitalt arbetsliv, stärka deras konkurrenskraft och göra stora besparingar.
Målet med Digital Opportunity Matching är att identifiera processer, där AI i kombination med mänsklig intelligens i samverkan kan hjälpa stora företag att hantera och förvalta sitt humankapital. Detta i sin tur handlar om att identifiera tekniska lösningar, etablera relevanta samarbeten, och skapa en organisationsstruktur och processer som bejakar användningen av ny teknik i organisationen.
Projektet bygger på erfarenheter från projektet Datadriven innovation, som finansierades av KK-stiftelsen. Forskargruppen undersökte barriärer och strategier för att hantera datadriven innovation i samarbetade med Volvo AB.
Projektledare
Daniel Yar
Universitetslektor
033-435 5983