Eye tracking - ett sätt att förbättra webbplatser

Studien fokuserar på att inspektera webbplatser genom att utnyttja eye tracking-utrustningen Tobii Pro. Eftersom utrustningen används för att följa användarnas blick ger den en viktig insikt om var kunderna tittar när de är på hemsidan. Eye tracking-utrustning kan användas för att peka ut olika element som kunder ser när de går in och surfar på webbplatsen, som sedan kan användas för att peka ut intresseområden. När man känner till dessa intresseområden är det lättare att göra möjliga förbättringar.

Ändamål

Nuförtiden köper människor mer från nätet än någonsin, så det första intrycket betyder mycket, särskilt när kunderna planerar att köpa. Därför är det avgörande att sidan verkar tilltalande och överlag välkomnande. På grund av internets uppgång och popularitet dyker fler webbplatser upp oftare. Därför är syftet med denna studie att svara på frågan: Hur kan företag använda eye tracking för att förbättra sin webbplats? För att besvara forskningsfrågan genomfördes en jämförande studie med hjälp av bilder från två befintliga företags webbplatser.
Metod

Denna studie utfördes tillsammans med Handelslabbet. En jämförande studie av två webbplatser gjordes genom att visa deltagarna bilder från företagets webbplats och genom att använda Tobii eye tracking-utrustning för att följa deltagarnas ögonrörelser.

Om projektet

Titel: Eye tracking - ett sätt att förbättra webbplatser: En jämförande fallstudie av två webbplatser.

År: 2021

Författare: Netta R. Norava

Kurs/Utbildning: Fältstudie i Textilt Management, Masterprogram i Fashion Management och Marknadsföring

Handledare: Jenny Balkow, Marianne Louwerse