Vad fångade din uppmärksamhet?

Att utvärdera de positiva och negativa effekterna av olika designelement för skyltfönster för att få en bättre förståelse för varför konsumenter väljer att interagera med vissa skyltfönster framför andra, och att använda resultaten för tillämpning i en utställningsmiljö.

Metodologi

Genom att använda en explorativ forskningsmetod för att undersöka sekundärdata insamlade från vetenskapliga artiklar, samtidigt som litteratur används för att vägleda forskningsfrågan och riktningar, och göra jämförelser med primärdata insamlade från två separata undersökningar genomförda av författaren.

Resultat

Resultaten visar preferenserna hos svenska modekonsumenter när det gäller skyltfönsterdesign och identifierar en hierarkisk ordning av påverkande element som leder till benägenhet att gå in i butiken.

Studien var av stor relevans för Handelslabbet i Borås, eftersom teamet förberedde sig för en nylansering av utställningsutrymmet och ville använda sina skyltfönster för att bjuda in, entusiasmera och övertyga nya besökare att gå in i utställningen. Eftersom labbet är beläget i Textile Fashion Center lades stor vikt vid att tilltala studenter, lärare och personer som arbetar inom modeindustrin, samt allmänheten. Rapporten täcker aktuell forskning, främst från det senaste decenniet, angående påverkan av skyltfönster, och beskriver de stora effekterna som vissa element av butikens atmosfär kan ha på en butiksmiljö, samt ger en mängd fördelar specifikt anpassade till behoven och önskemålen hos Handelslabbet i Borås.

Om projektet

Titel: Vad fångade din uppmärksamhet? En studie om svenska modekonsumenters preferenser i fönsterdisplaydesignelement

År: 2021

Författare: Malin Tasapuro

Kurs/Utbildning: Fältstudie i Textilt Management, Masterprogram i Fashion Management och Marknadsföring

Handledare: Jenny Balkow, Marianne Louwerse