Eye tracking-projekt tillsammans med Didriksons

Syftet med undersökningen är att få svar på ett antal frågor som är kopplade till funktioner som finns tillgängliga på hemsidan i syftet att underlätta ett köp för kunden. Att få svar på dessa frågor kommer gynna företaget i framtida arbete kring hemsidan. Den förväntade resultatet från uppgifter och vision kommer vara bidragande till att få en bild i vilken mån är det värt att lägga resurser på detta.

Företaget har tagit fram en ny hemsida. Det som uppdaterats på hemsidan var bland annat nya filtreringsfunktioner, vilket innebär att det finns kategori sidor beroende på vad man söker efter. Företaget har lanserat en “jämför” funktion på hemsidan i syfte att jämföra produkters funktionalitet. Vidare så har ett filmklipp blivit tillagt som en del av designen på hemsidan. Syftet med filmklippet är att få liv på hemsidan samt förmedla känslan och budskapet som Didriksons står för. Uppdatering och förbättringsarbetet har även genomförts på betalning- och leveranssidan, där företaget ville underlätta för kunden att genomföra ett köp.

I arbetet användes verktyget eye tracking och med hjälp av cirka 30 respondenter i olika åldrar så kunde vi följa och analysera vad det är som drar deras uppmärksamhet på hemsidan. Deltagarna fick även svara på en kortare intervju både innan och efter testet, dels för att veta ifall de är inom målgruppen och dels för att komplettera med svar efter testet. Resultatet sammanställdes och analyserades och vårt resultat och rekommendationer diskuterades med företaget.

Om projektet

Titel: Eye tracking - Didriksons

År: 2022

Författare: Marijana Jovic och Mirela Zejnilovic

Kurs/Utbildning: Fältstudie - Företagsekonomiska teorier och dess praktik, Mastersprogram i management av digital handel

Forskare/Handledare: Daniel Hjelmgren

Teknik som använts: Eye tracking på skärm