Robotteknik inom sista milens modeleverans

Att motivera kunder att minska sitt koldioxidavtryck inom modehandeln identifieras som en lösning. Koldioxidneutral last mile-leverans är en föreslagen metod i Sverige för att initiera hållbara lösningar som ”leveransrobotar”. Syftet med studien är att identifiera kundens anpassningsförmåga till en sådan affärsmodell. Denna studie syftar till att testa viljan att acceptera leveransroboten i modekonsumenternas onlineköpprocess genom teknikacceptansmodell.

Resultat och diskussion

Studien identifierade att befolkningen är medveten om den upplevda användbarheten av leveransrobotar i sista milens modeleverans i betydelsen att minska koldioxidavtrycket för ett cirkulärt flöde. Men majoriteten är tveksam till hur lätt initieringen kommer att vara med AI och AI-anpassningsförmåga. Även kunderna är angelägna om kostnaden för leveransen och att returmetoden är bekväm i denna affärsmodell i en snabbare cykel. Vissa kunder är villiga att hämta sina beställningar själva genom att minska väntetiden på grund av brådskan.

Om projektet

Titel: Robotteknik i sista milens modeleverans

År: 2022

Författare: Salini Perera

Kurs/utbildning: Fältstudie, Mastersprogram i Fashion Management och Marknadsföring