Genom köparens ögon

Tre metoder utvärderades: eye tracking på skärmen, eye tracking på skärmen kombinerat med metoden "tänka högt" (TOL) och enbart TOL-metoden. Totalt genomfördes 21 experiment, där varje metod hade sju unika deltagare. Fynden gav insikter i deltagarnas navigeringsbeteende, visuella uppmärksamhetsmönster, beslutsstrategier och subjektiva upplevelser.

Fynden visade att genom att kombinera eyetracking och TOL-metoden, gav den mest omfattande förståelsen av kundresan. Den fångade deltagarnas visuella uppmärksamhet, kognitiva processer, beslutsfattande strategier och subjektiva upplevelser. Eye tracking och TOL-metoden kompletterade varandra genom att fånga både objektiva och subjektiva aspekter.

Denna studie belyser betydelsen av användarupplevelse, webbdesign och balansen mellan information och visuell attraktionskraft i onlineshopping. Den informerar om vad företag kan lära sig av att utföra eye tracking-studier och använda TOL-metoder samt ger praktiska rekommendationer för företag om hur man kan utföra marknadsundersökningar och därmed förbättra kundresan och förbättra sina online-plattformar.

Om projektet

Titel: Genom köparens ögon

Tagline: Utforska kundresan i en online-klädbutik med eye tracking och metoden ''Thinking Out Loud''

År: 2023

Författare: Noel Göransson

Kurs/Utbildning: Fältstudie i textilt management, Masterprogram i Fashion Management och Marknadsföring

Handledare: Jenny Balkow / Marianne Louwerse

Teknik som använts: Eye tracking på skärm