Rollen av hållbarhetslogotyper och andra visuella element i formandet av en hållbar destinationsbild

Sammanfattning

Att framgångsrikt kunna skapa en hållbar destinationsbild är avgörande för att hållbar turism ska blomstra. Dock är det utmanande att skapa en trovärdig hållbar destinationsbild, eftersom det finns flera faktorer som försvårar dess utveckling. Därför är det viktigt att förstå de element som framgångsrikt bidrar till en genuin hållbar destinationsbild. Till exempel kan visuella element som visas i fotografier av en destination påverka destinationsbilden. Sådana element kan omfatta både bildens egenskaper och symboler som visar hållbarhetscertifieringar.

Syftet med denna studie var därför att analysera rollen av turismens hållbarhetscertifieringar och andra visuella element som finns i marknadsföringsbilder av en destination i formandet av en hållbar destinationsbild. Hållbarhetscertifieringen som användes i denna uppsats är Global Destination Sustainability Index (GDSI) utmärkelsen.

Denna uppsats använde en blandad metoddesign, som bestod av både eye tracking-utrustning och strukturerade intervjuer. Forskningen involverade 20 deltagare från olika åldrar och bakgrunder som för närvarande bodde i Sverige. För denna studie användes bilder från staden Göteborg. Resultaten visade att närvaron av GDSI utmärkelsen var irrelevant i formandet av en hållbar destinationsbild, medan visuella element och de känslor som de framkallade var inflytelserika och avgörande. Baserat på studiens resultat och metodik gavs teoretiska och praktiska bidrag, begränsningar och förslag för framtida forskning.

Eye movements reveal sustainability interest: Students use eyetracking technology in study | University of Gothenburg (gu.se)

“Det var verkligen ett fascinerande projekt att arbeta med, och vi är tacksamma för möjligheten att samarbeta med Handelslabbet. Att arbeta med Handelslabbet var en givande upplevelse för oss. Samarbetet gav oss tillgång till eye tracking-utrustningen, vilket var avgörande för att genomföra studien. Dessutom var stödet och vägledningen vi fick från Handelslabbet-teamet genom hela projektet avgörande för dess framgång.”

Om projektet

Titel: Rollen av hållbarhetslogotyper och andra visuella element i formandet av en hållbar destinationsbild

År: 2023

Författare: Camilla Ghezzi och Maryam Mehdizadeh Dehkordi

Handledare: Eva Maria Jernsand

Kurs/Utbildning: Examensarbete, masterprogram i marknadsföring och konsumtion vid Göteborgs universitet