Second hand-sortiment

Sammanfattning 

Utvecklingen av second hand-marknader har ökat under de senaste åren och fenomenet har blivit en trend och normalisering bland modeföretag och konsumenter, snarare än dess historiska stämpel av att vara kopplat till låg status. Eftersom digitalisering har blivit viktig för hur människor konsumerar modeprodukter, visar tidigare forskning på flera upplevda risker med att handla online. Den svenska second hand-klädmarknaden inom herrkläder presenteras dock som ett ganska outvecklat forskningsområde, vilket gör att denna studie kan undersöka potentiella risker och möjligheter i en online-miljö. Dessutom tillämpar vi en kombination av två teorier: (1) Den upplevda riskteorin och (2) Servicescape-teorin. De valda teorierna har tolkats och anpassats för att passa denna forskningsmetod och för att vidare analysera universitetsstudenter vid Textilhögskolan och deras onlinebeteende, men också deras attityd till second hand-kläder. Genom att tillämpa dessa teorier uppnåddes ett bidrag till en djupare förståelse och därmed kunde vi uppfylla syftet med studien, vilket är att identifiera hur onlineföretag kan förbättra sin presentation av produktsortiment med fokus på second hand-herrkläder, med hjälp av eye tracking-teknik. Resultaten ger därför en ökad kunskap ur både ett affärsperspektiv och ett konsumentperspektiv.

Den valda metodologin för denna studie är baserad på en kvalitativ metod, främst ett laboratorieexperiment (eye tracking-experiment), följt av en semistrukturerad intervju. Experimentet och intervjuerna ägde rum på Handelslabbet i Borås och deltagarna var studenter från Textil Management kandidatprogram år 1. Den mest framträdande upplevda möjligheten visade sig vara “Second hand - ett växande sortiment” och den mest framträdande risken var “Ett dolt sortiment”. De upplevda riskerna och möjligheterna presenteras i en online-miljö baserad på Servicescape-teorin. Slutligen indikerar resultaten att en attityd- och beteendeklyfta fortfarande är en utmaning när det gäller hållbar konsumtion. Företag måste därför utöka och utveckla strategier för sina kunder som underlättar hur man konsumerar mer hållbart i en e-handelsmiljö.

Om projektet

Titel: Second hand-sortiment: Sluta gömma, börja erbjuda – En explorativ studie om att lyfta fram second hand-segmentet av herrkläder i Sverige

År: 2023

Författare: Sofia Canevaro, Alma Evebring och Sebastian Lindblom

Kurs/Program: Examensarbete för tvåårig master, Masterprogram i Fashion Marketing and Management

Handledare: Philip Warkander

Teknologi som använts: Eye tracking på skärm

Publikation: Second hand assortment: Stop hiding, start providing - An exploratory study on highlighting the second hand segment of menswear in Sweden