Event: Morgondagens mode: Ett hållbart tillvägagångssätt
2024-06-13
Abstrakt
Uppsatsen undersöker marknadsföringen av hållbart mode- och textilevenemang, och betonar också branschens behov av hållbara metoder på grund av dess betydande miljöpåverkan; det understryker vikten av djupgående strukturella förändringar och konsumentutbildning för att uppnå en hållbar framtid inom dessa branscher. Denna studie syftar till att belysa vikten av marknadsföring för hållbara modeevenemang, nödvändigheten av dessa evenemang för utbildning av konsumenter och uppmuntrar ytterligare forskning inom detta område.
Eventet
Arbetet innebar skapandet och värdskapet för evenemanget "Fashion of tomorrow: A sustainable approach", i samarbete med The Digital Business Lab, som hade för avsikt att visa upp talangen vid Högskolan i Borås, genom mode- och textilprojekt relaterade till hållbarhet och teknik .
Under hela evenemanget hamnade besökarna i en värld där innovation och miljömedvetande smälter samman. Utställningsprojekten omfattade en virtuell modevisning genom VR-glasögon, en smart second hand-butik, olika eye tracking-projekt, forskning om återvunnen och ekologisk blandad fiber och snygga omgjorda plagg. Digital Business Lab tillät oss att använda deras toppmoderna faciliteter, vilket gjorde det möjligt för oss att visa upp en futuristisk hållbar era för publiken.
Utställningen presenterade över 10 projekt från skolans medlemmar, som fokuserade på att skapa lösningar på hållbarhetsutmaningarna inom modevärlden och textilindustrin. Till evenemanget kläddes fönstret på Digital Business Lab i samarbete med några av eleverna på skolan. Alla plaggen skapades av återvunna fibrer och återanvända material. Konceptet var en blandning av teknik och natur.
Om projektet
Titel: Marknadsföring av hållbara mode- och textilevenemang. "Driving Sustainable Fashion Forward: Innovation, Education, and Marketing for a Greener Future"
År: 2024
Författare: Laura Velasco Zapata
Kurs / Utbildning: Fältstudie, Mastersprogram i Textile Management med inriktning mot modemarknadsföring och management
Handledare: Jenny Balkow / Marianne Louwerse
Laura Velasco Zapata