Eye tracking-studie om kundbeteende online
2024-09-09
Om projektet
En eye tracking-studie med fokus på att undersöka kundbeteende online. Studien utfördes med hjälp av screen based eye tracking där deltagarna fick genomföra två moment på Swegmarks hemsida - dels att hitta rätt storlek utefter angivna mått, och dels att hitta en lösning på ett vanligt problem vid köp av en BH, med en uppföljande intervju. Deltagarna var kvinnor i åldern 30-65+.
Resultat
Trots att många deltagare kunde slutföra uppgifterna, uttryckte de flesta att de hade svårigheter med att läsa storleksdiagram och navigera genom informationen. Företaget fick relevant feedback om studien och har möjlighet att göra relevanta förändringar och förbättringar på hemsidan.
Om projektet
Titel: Eye tracking-studie om kundbeteende online; Ett öga för rätt storlek
År: 2024
Författare: Helena Yildiz, Kajsa Wärn och Amanda Bergklint
Kurs / Utbildning: Fältstudie inom detaljhandel, Kandidatprogram i textilt management, inriktning mode och handel
Forskare/Handledare: Gabriella Wulff och Marianne Louwerse
Företag: Swegmark
Teknik som använts: Eye tracking på skärm
Helena Yildiz, Kajsa Wärn och Amanda Bergklint