Eye tracking-studie om kundbeteende online

Helena Yildiz, Amanda Bergklint och Kajsa Wärn

Om projektet

En eye tracking-studie med fokus på att undersöka kundbeteende online. Studien utfördes med hjälp av screen based eye tracking där deltagarna fick genomföra två moment på Swegmarks hemsida - dels att hitta rätt storlek utefter angivna mått, och dels att hitta en lösning på ett vanligt problem vid köp av en BH, med en uppföljande intervju. Deltagarna var kvinnor i åldern 30-65+. 

Resultat

Trots att många deltagare kunde slutföra uppgifterna, uttryckte de flesta att de hade svårigheter med att läsa storleksdiagram och navigera genom informationen. Företaget fick relevant feedback om studien och har möjlighet att göra relevanta förändringar och förbättringar på hemsidan.

Om projektet

Titel: Eye tracking-studie om kundbeteende online; Ett öga för rätt storlek

År: 2024

Författare: Helena Yildiz, Kajsa Wärn och Amanda Bergklint

Kurs / Utbildning: Fältstudie inom detaljhandel, Kandidatprogram i textilt management, inriktning mode och handel

Forskare/Handledare: Gabriella Wulff och Marianne Louwerse

Företag: Swegmark

Teknik som använts: Eye tracking på skärm