Förstå konsumenternas reaktioner på hållbarhetscertifieringar genom eye tracking

Abstrakt

Studien utreder hur hållbarhetscertifieringar påverkar konsumenternas beteende i modebranschens e-handel, särskilt i online-köpmiljön. Med hjälp av eye tracking-teknik och enkät undersöker denna studie effekten av certifieringar som Global Organic Textile Standard (GOTS) och Fairtrade på konsumenternas uppmärksamhet och köpbeslut.

Resultat

Resultat från denna studie indikerar att hållbarhetscertifieringar ökar konsumentengagemang avsevärt och drar mer uppmärksamhet till certifierade produkter jämfört med de utan certifieringar. Studien understryker vikten av att visa hållbarhetscertifieringar i online-butiksmiljöer för att attrahera och behålla etiskt medvetna konsumenter. Dessutom tyder det på att certifieringarna fungerar som värdefulla förtroendesignaler. Därutöver understryker det att modemärken behöver utbilda konsumenter om betydelsen av hållbarhetscertifieringar som ytterligare kan öka kundlojalitet och varumärkesvärde.

Om projektet

Titel: Förstå konsumenternas reaktioner på hållbarhetscertifieringar genom eye-tracking

Tagline: Såg du hållbarhetscertifieringen?

År: 2024

Författare: Mizanur Rahman

Kurs / Utbildning: Fältstudie i textilt management, Mastersprogram i Styrning av textila värdekedjor

Handledare: Jenny Balkow

Teknik som använts: Eye tracking på skärm