Vad sker under kundresan från annons till köp?

Om projektet

Vi har tillsammans med ett företag undersökt om det är möjligt med hjälp av eye tracking-teknologin att följa kundresan från annons till köp för att optimera konverteringen. Företaget beskriver hur endast 40% av besökarna som kommer in på deras hemsida via externa kanaler väljer att interagera vidare med deras hemsida. Deras produktsida är deras vanligaste landningssida där ca 60% av besökarna hamnar, besökarna kommer dit via Google Shopping eller via annonser på sociala medier, exempelvis Meta-annonser. För att studera frågan har vi samlat in 21 deltagare till studien för att observera hur de beter sig under kundresan.

Startsidan för deltagarna blev Google-bilder då det inte var möjligt att starta från Google Shopping. Därifrån fick varje deltagare välja ut en bild som tog de direkt till företagets hemsida via produktsidan som var kopplad till bilden. Därifrån fick de fritt besluta huruvida de fortsatte se sig omkring på hemsidan eller ifall den ursprungliga produkten var den rätta, det sista steget blev att göra ett "köp" för att simulera ett verkligt fall så gott som möjligt. Efteråt fick varje deltagare besvara frågor kring eye tracking-experimentet, för att i ord beskriva deras beslut under studien och vad som ledde de till den produkt de i slutändan valde.

Resultat

Resultatet blev inte som tänkt då det inte blev möjligt att göra studien såsom företaget hade önskat. Bland annat berodde det på att Google-bilderna blev olika för varje deltagare och att många valde en bild i syfte av att komma in på hemsidan snarare än att hitta någonting som tilltalade dem. Ett alternativ hade varit att observera hur deltagarna interagerar med annonser generellt istället för att begränsa de till endast företagets annonser, det hade kunnat bidra till lika användbar information som företaget hade kunnat använda sig av i sin verksamhet.

Om projektet

Titel: Kan man via en eye tracking-studie följa en kundresa från en extern plattform till köp, för att förstå hur det kan optimera conversion rate? 

År: 2024

Författare: Stefani Cardenas Janson, Emma Rönbeck och Liam Frisenbrink

Kurs / Utbildning: Fältstudie inom detaljhandel, Kandidatprogram i Textilt Management, inriktning mode och handel

Handledare: Lars Hedegård / Marianne Louwerse

Teknik som använts: Eye tracking på skärm