Hur CLO3d kan revolutionera den traditionella produktutvecklingsprocessen
2025-02-13
För att skapa förändring, och påbörja arbetet för att nå de globala hållbarhetsmålen är det därför kritiskt för företag att anamma en mer hållbar verksamhetsmodell, däribland modernisera och förbättra produktutvecklingsprocessen. Fältstudien undersöker hur CLO3D kan möjliggöra detta, hur det fungerar i praktiken, på vilka sätt det förbättrar processen och varför företag bör integrera detta i sin verksamhet.
Idag är det få företag som primärt använder CLO3D som verktyg för produktutvecklingen, vilket beror på den kunskap, de resurser och kostnader som krävs för att företag ska ha möjligheten att lära sig behärska programvaran, men också för att företag ska kunna använda programvaran på ett sätt som även i praktiken är mer hållbart utifrån både miljömässiga och finansiella perspektiv.
Observationer, fältanteckningar, litteraturstudier och intervju har varit de primära metoderna som använts för materialinsamling för studien. Observationer har främst använts för inlärning och fördjupning av programvaran, där fältanteckningar använts som stöd för att på ett mer effektivt sätt notera de lärdomar som gjorts under studiens gång. Litteraturstudier har använts för att fördjupning av den nutida situationen, hur CLO3D tillämpas i dagens industri och vilka fördelar det kan medföra om implementering sker. Intervjun genomfördes i ett semi-strukturerat format, och bidrog med nya insikter, perspektiv och fördjupad förståelse om vad som studerats, hur det har och kan användas i praktiken och vilka för-och nackdelar det medför.
Studien kommer fram till att CLO3D är ett verktyg som medför fördelar i nästan alla aspekter av produktutvecklingsprocessen. Det kan tillämpas och användas i alla steg, från start till slut, och gör processen mer tidseffektiv, mer flexibel, mindre kostsam och medför mindre påverkan på miljön. Förutom det praktiska aspekterna av att utveckla nya plagg, kan programvaran användas i marknadsföringssyfte, där digitala showrooms kan vara ett möjligt sätt att marknadsföra sig till såväl återförsäljare som till kunder.
Att få studera och arbeta med CLO3D tillsammans med Digital Business Lab har varit en otroligt lärorik och rolig process som har gett mig insikter i modebranschen och hur man i framtiden kan förbättra och utveckla denna. Att få arbeta i CLO3D, få lära sig hur man kan behärska detta och hur det fungerar i praktiken kommer jag bära med mig framöver och kommer vara ett verktyg som jag kommer bära med mig till framtida arbetsmöjligheter. För dig som också känner att det hade varit intressant att får utföra en studie inom samma område, finns det så mycket mer möjligheter och aspekter att undersöka, allt ifrån att skapa digitala showrooms och använda det i ett produktutvecklingssyfte, till att arbeta med virtuella provrum och hur företag kan applicera detta i sin e-commerce handel.
Om projektet
Titel: Hur CLO3d kan revolutionera den traditionella produktutvecklingsprocessen
År: 2025
Författare: Agnes Bengtsson
Kurs: Fältstudie inom detaljhandel M91H4
Program: Kandidatprogram i Textilt Management, inriktning Mode & Handel TM22
Handledare: Lars Hedegård och Marianne Louwerse
Teknik: Clo3D - Bodyscanner
Agnes Bengtsson