Eye tracking-laboration med Lindex
2025-02-20

Uppdraget genomfördes i samarbete med Lindex Sverige och syftade till att undersöka kundernas upplevelse av att söka efter och hitta secondhand-kläder genom två olika kanaler och målgrupper:
- I fysisk butik, med fokus på baby- och barnplagg
- Online, med fokus på damplagg
Metod
Två olika typer av eye tracking-teknik användes:
I butik användes eye tracking-glasögon för att följa konsumenters visuella beteende under butiksvistelsen.
Online användes skärmbaserad eye tracking för att analysera hur besökare navigerar på Lindex webbplats.
Del 1: Fysisk butik (baby och barn)
Syftet var att kartlägga hur enkelt det är att hitta secondhand-plagg i butik, med fokus på:
Tydlighet i skyltning och placering
Tillgång till olika storlekar
Eventuell vägledning och information i butik
Resultat
Det var generellt enklare att hitta secondhand-avdelningen för baby än för barn eftersom baby-avdelningen hade en tydligare urskillnad i förhållande till det övriga sortimentet och befanns på butikens entrévåning. Barn-avdelningen var placerad på andra våningen och även om skyltning fanns på plats, visade studien att konsumenterna ofta inte uppfattade att det fanns två separata secondhand-avdelningar, vilket skapade förvirring.
Del 2: Webbplats (dam)
Undersökningen fokuserade på användarvänligheten vid sökning efter secondhand-plagg för dam på Lindex hemsida.
Resultat
Deltagarna hade svårigheter att hitta secondhand-sidorna. Två viktiga orsaker var att Lindex benämner secondhand-plagg som "pre-loved" i sin undermeny – en term som inte alla användare associerade med secondhand – och att second-hand-sortimentet inte var placerad tillsammans med det övriga produktsortimentet i huvudmeny, utan fanns längre ner tillsammans med allmän information om företaget och köp.
Slutsats
Studien identifierade både styrkor och förbättringsområden i Lindex secondhand-erbjudande. Baserat på resultaten kan tydligare kommunikation, förbättrad skyltning och en mer intuitiv webbplatsnavigering bidra till att förbättra kundupplevelsen och stödja mer hållbara konsumtionsval.
Om projektet
Kurs/utbildning: Teorier om textil detaljhandel VT2025, Kandidatprogrammet i Textilt Management
År: 2025
Kursansvarig: Lars Hedegård
Teknik som använts: Eye tracking-glasögon, Eye tracking-skärm
Case företag: Lindex