Eye tracking-laboration med Lindex

Uppdraget genomfördes i samarbete med Lindex Sverige och syftade till att undersöka kundernas upplevelse av att söka efter och hitta secondhand-kläder genom två olika kanaler och målgrupper:

  • I fysisk butik, med fokus på baby- och barnplagg
  • Online, med fokus på damplagg

Metod

Två olika typer av eye tracking-teknik användes:

I butik användes eye tracking-glasögon för att följa konsumenters visuella beteende under butiksvistelsen.

Online användes skärmbaserad eye tracking för att analysera hur besökare navigerar på Lindex webbplats.

Del 1: Fysisk butik (baby och barn)

Syftet var att kartlägga hur enkelt det är att hitta secondhand-plagg i butik, med fokus på:

Tydlighet i skyltning och placering

Tillgång till olika storlekar

Eventuell vägledning och information i butik

Resultat

Det var generellt enklare att hitta secondhand-avdelningen för baby än för barn eftersom baby-avdelningen hade en tydligare urskillnad i förhållande till det övriga sortimentet och befanns på butikens entrévåning. Barn-avdelningen var placerad på andra våningen och även om skyltning fanns på plats, visade studien att konsumenterna ofta inte uppfattade att det fanns två separata secondhand-avdelningar, vilket skapade förvirring.

Del 2: Webbplats (dam)

Undersökningen fokuserade på användarvänligheten vid sökning efter secondhand-plagg för dam på Lindex hemsida.

Resultat

Deltagarna hade svårigheter att hitta secondhand-sidorna. Två viktiga orsaker var att Lindex benämner secondhand-plagg som "pre-loved" i sin undermeny – en term som inte alla användare associerade med secondhand – och att second-hand-sortimentet inte var placerad tillsammans med det övriga produktsortimentet i huvudmeny, utan fanns längre ner tillsammans med allmän information om företaget och köp.

Slutsats

Studien identifierade både styrkor och förbättringsområden i Lindex secondhand-erbjudande. Baserat på resultaten kan tydligare kommunikation, förbättrad skyltning och en mer intuitiv webbplatsnavigering bidra till att förbättra kundupplevelsen och stödja mer hållbara konsumtionsval.

Om projektet

Kurs/utbildning: Teorier om textil detaljhandel VT2025, Kandidatprogrammet i Textilt Management

År: 2025

Kursansvarig: Lars Hedegård

Teknik som använts: Eye tracking-glasögon, Eye tracking-skärm

Case företag: Lindex