Fältstudier

Utnyttja möjligheterna i Digital Business Lab för att genomföra en fältstudie.

Är du intresserad i en fältstudie tillsammans med Digital Business Lab?
Kontakta Marianne Louwerse: marianne.louwerse@hb.se eller ring 0701-89 99 55

Viktigt att tänka på!

  1. Gör en kort presentation. Lista vilka av labbets resurser du  vill använda för datainsamling och motivera hur dessa resurser är kopplade till syftet.
  2. Boka tid med labbet för att pitcha din idé. Digital Business Labs resurser är begränsade och beslutet om just du kan använda dessa resurser är baserade på dels tillgång, din motivering av kopplingen mellan syfte och metod, samt handledarens eller programansvariges godkännande.
  3. Delta i möten med Digital Business Lab på överenskomna tider. Digitala möten i undantagsfall.

Under fältstudien ansvarar du för

  • kommunikationen med både företag (och eventuellt handledare) och Digital Business Lab under hela projekttiden.
  • att på ett tidigt stadium i fältstudieprocessen boka upp de resurser du kommer att använda så att de är tillgängliga när du behöver dem.
  • all kommunikation med andra personer som ska ingå i arbetet med datainsamling, till exempel företagsrepresentanter och/eller konsumenter och respondenter.

Som fältstudent hos Digital Business Lab förväntar vi oss att du jobbar självständigt. Digital Business Lab kan ge teknisk support och handledning under fältstudieperioden.

Exempel på fältstudier 

Exempel 1: Experiment med eye trackning

Vid en fältstudie med eye tracking genomför du ett eye-tracking-experiment med tillhörande analys och rekommendationer. Du kan gå igenom den case-databas som finns på Digital Business Labs hemsida Handelslabbet.org för inspiration. 

Exempel 2: Skapa evenemang

En fältstudie kan vara att du utvecklar ett evenemang eller en upplevelse, exempelvis: Digital Business Labs medverkande i... Du skapar evenemanget, presenterar programmet och innehåll och bidrar med uppdaterat innehåll i Showroom. Avslutningsvis utvärderar du eventet, utställningen och visningen.

Exempel 3: Skyltfönster

En fältstudie kan vara att du utvecklar Digital Business Labs skyltfönster, utvecklar ett tema för fönsterdisplayerna, kontaktar företag och/eller forskare som kan bidra till temat och etablerar samarbete. Vidare att klä skyltfönstren och slutligen utvärderar utställningen/visningen och att du bidrar till innehållet i Showroom.