Studenter berättar
Masterprogrammet Fashion Marketing and Management, fältstudie med eye tracking
Noel Göransson, student på Masterprogrammet Fashion Marketing and Management.
”Att delta i eye tracking-studier på Digital Business Lab var en otrolig upplevelse. Labbets kreativa utrymme och utbud av tekniska verktyg för framtidens detaljhandel gjorde mig inspirerad. Studien gav värdefulla insikter om konsumentbeteende, och den stödjande personalen främjade en miljö av innovation. Jag rekommenderar starkt Digital Business Lab till alla som är intresserade av att utforska de transformativa möjligheterna inom detaljhandeln.” (2023)
Masterprogrammet i management av digital handel, fältstudie med eye tracking
Alia och Malin, studenter på masterprogrammet i management av digital handel, gjorde sin fältstudie i samarbete med Digital Business Lab och Underwear Sweden (Swegmark).
”Möjligheten att använda eye tracking-utrustning från Digital Business Lab har varit fantastiskt, då det har gett oss en fot in i mode-teknik branschen, vilket är precis det vi vill arbeta inom framöver. Det har varit en fantastisk möjlighet att kunna utföra detta uppdrag på Digital Business Lab, samt arbeta för ett så hjälpsamt praktikföretag.” (2023)
Master's Degree Project i Marketing and Consumption, eye tracking
Maryam och Camilla lånade eye tracking-utrustning från Digital Business Lab för sitt Master's Degree Project in Marketing and Consumption.
"Genom eye tracking-studien fick vi värdefulla insikter om mönstren för visuell uppmärksamhet och hur de relaterar till hållbarhetsintresse. Att arbeta med Digital Business Lab var en givande upplevelse för oss. Samarbetet gav oss tillgång till eye tracking-utrustning, vilket var avgörande för att genomföra studien. Dessutom var stödet och vägledningen vi fick från Digital Business Lab-teamet under hela projektet avgörande för dess framgång. Samarbetet har fördjupat vår förståelse för eye tracking-forskning.” (2023)
Masterprogrammet textile value chain management, fältstudie med CLO3D
Shafin Afrid gjorde sin fältstudie på Masterprogrammet textile value chain management i samarbete med Digital Business Lab och jobbade med CLO3D. Individuell fältstudie CLO3D i Metaverse - Fashion Ramp in Virtual World.
“Jag började lära mig om CLO3D i min fältstudie i samarbete med Digital Business Lab på vår högskola. Med deras arbete med olika utrustningar som eye tracker-glasögon, VR-installation och Microsofts AR-glasögon introducerades jag till en väldigt rolig och interaktiv miljö. Jag arbetade under min fältstudieperiod med att förstå och utveckla plagg med hjälp av 3D-designmjukvaran CLO3D. Jag blev utmanad att ta reda på nyare sätt att visualisera designen av CLO.” (2022)
Masterprogrammet i management av digital handel, fältstudie med eye tracking
Marijana & Mirela, studenter på masterprogrammet i management av digital handel samarbetade med Didriksons och Digital Business Lab i sin fältstudie.
”Det var väldigt roligt och lärorikt att arbeta tillsammans med både Didriksons och Digital Business Lab. Vi fick testa något nytt som vi tidigare inte gjort, det var mycket givande för oss att jobba med eye tracking och se vad man faktiskt kan göra med verktyget. Det var också givande att vi fick ett resultat som gav rekommendationer till förbättringar till företaget.” (2022)