Skräddarsytt mode – en lösning på slit och släng?

Modeindustrin står för 10 procent av världens koldioxidutsläpp och svenskarna köper 14 kilo kläder och hemtextil per person och år. Ett möjligt svar på massproduktion och masskonsumtion skulle kunna vara masspersonalisering av varor och tjänster.

– Det finns en förväntan på att skräddarsydda kläder eller kläder som är anpassade efter kunden ska öka livslängden på plaggen och öka användningsgraden. Vi kan inte veta om det är så, eftersom det saknas forskning på området, säger Gabriella Wulff, som forskar inom företagsekonomi och textilt management vid Textilhögskolan. Under tre år kommer hon arbeta med att ta fram ny kunskap om frågan tillsammans med företagen Shesize, Stenström och Trim.

Nyligen bjöd Gabriella Wulff in aktörer från modebranschen och akademin i en workshop på Textile Fashion Center för att fånga flera perspektiv på frågan.

Se filmen där Gabriella Wulff berättar om masspersonalisering och hur det är en del av det som kallas den fjärde industriella revolutionen.

Vänligen Acceptera dina cookies för att titta på innehållet.


Camilla Slinga, grundare och VD för Beyond Fit var en deltagarna i workshopen. Hennes företag tillverkar skräddarsydda skjortor som inte glipar över bysten. Hon ser med tillförsikt på allt fler personaliserade varor och tjänster och är inte rädd för konkurrens.
– Jag hoppas att jag får jättemånga kollegor i branschen, det finns en enorm efterfrågan.


Projektet Ett skifte mot masspersonalisering av produkter och tjänster inom modehandeln – vad blir implikationerna? pågår till och med 2025, är finansierat av Hakon Swenson stiftelsen och bedrivs tillsammans med Shesize, Stenström och Trim.

Läs mer

Läs mer på projektets webbsida 
Gabriella Wulffs forskarprofil