Innan tentan
Måste jag vara anmäld till tentan för att få skriva?
Du måste vara anmäld för att få skriva salstenta i WISEflow.
Måste jag visa legitimation för att få skriva tentan i WISEflow?
Ja, när du skriver salstenta måste du göra det.
Var hittar jag WISEflow?
På samtliga datorer på HB hittar du WISEflow under Start - HB - Tentamen - WISEflow - WISEflow Chrome
Du kan också skriva in se.wiseflow.net/hb i din webbläsare. Använd alltid eduGAIN som autentisering.
Hur loggar jag in i WISEflow?
Du loggar in med ditt student-id (ex s20xxxx, s22xxxxx) och ditt lösenord.
Vad behöver jag förbereda/tänka på inför WISEflowtentan?
Det är du som student som är ansvarig för att du har förberett din dator för att kunna skriva tentamen i WISEflow.
Läs om hur du laddar ner FLOWlock browser!
Om jag inte har någon egen bärbar dator, vad gör jag då?
För salstentor kan du boka en lånedator. Det görs senast 7 dagar innan tentadag via mejl till studentexpeditionen@hb.se. Observera att du inte kan boka lånedator till hemtentamen.
Vilken browser/webbläsare ska jag använda?
Chrome eller Firefox är rekommenderat som webbläsare men det går bra med Safari, Opera och Edge också. Internet Explorer bör ej användas!
Vilka datorer fungerar att skriva WISEflowtenta på?
Det fungerar med samtliga datorer när du inte använder den låsta webbläsaren (vanligast vid hemtentamen). När du ska skriva en tenta med låst webbläsare (FLOWlockbrowser) så fungerar det med alla datorer utom Chromebook. Tänk också på att du inte kan använda Mac med tidigare version än OS X 10.12 när den låsta webbläsaren används (d.v.s. för salstentamen)!
Vad är FLOWlockbrowser?
Det är en webbläsare/browser som du måste installera på din dator (detta gör du inne i WISEflow) för att kunna skriva salstentamen i en låst miljö, d.v.s. utan åtkomst till övrigt på internet.
Var kan jag ladda ner FLOWlockbrowser?
Du loggar in i WISEflow med ditt student-id och lösenord. Längst upp till höger står ditt namn, där väljer du Ändra profil och klickar sedan på fliken Systemkrav. Här kan du ladda ner senaste versionen av FLOWlockbrowser. Observera att för hemtentamen behöver du inte ladda ned FLOWlock-webbläsaren annat än undantagsvis (i så fall informerar din lärare om detta).
Vilket wifi ska jag använda vid salstenta i WISEflow?
När du skriver salstenta i WISEflow ska du alltid se till att du använder eduroam på den enhet du ska skriva på (inte HB-Guest!). Eduroam är utbyggt och du får en stabilare uppkoppling!
Om du inte har eduroam måste du ordna med ett särskilt lösenord för detta. Det gör du på Selfservice (observera att detta INTE är samma som du har till ditt student-id!).
Jag har ett NAIS-beslut på att jag har rätt till riktat pedagogiskt stöd när jag ska skriva tenta. Hur fungerar det när jag ska skriva tentan i WISEflow?
Det fungerar i stort sett på samma vis som vid vanlig salstenta, d.v.s. du klickar i inne i KronoX, vid tentamensanmälan, de stöd som du vill använda vid WISEflowtentan, av de stöd du beviljats. Detta ska du alltså meddela senast 10 dagar innan tentadag. Det kan vara bra att göra detta i samband med att du anmäler dig till tentan i KronoX!
Jag ska skriva hemtenta i WISEflow. Vad behöver jag tänka på?
Det finns en del du behöver tänka på för att kunna genomföra en hemtenta i WISEflow. Läs mer om vad du behöver tänka på när du ska skriva hemtenta i WISEflow.
På tentadagen
Vad händer om jag förlorar uppkoppling under tentan?
Du kan fortfarande skriva din tenta i WISEflow. Om du tappar nätkontakt eller kontakt med WISEflow under tentamen så får du upp en varningstext. Längst upp till höger bredvid knappen för inlämning dyker det då upp en knapp där det står "Ladda ner inlämning". Tryck på denna och spara ner lokalt på din dator innan du uppdaterar din webbläsare! Kontakta sedan tentamensvakt, alternativt digitenta@hb.se om det är en hemtenta, på en gång! Det går att fortsätta skriva i WISEflow även om du tappat nätkontakt. Spara då ner med jämna mellanrum! Oftast får du tillbaka nätet inom en kort stund men om du inte har nätanslutning när du ska lämna in så måste du spara ner en sista gång och sedan kontakta någon av ovannämnda för att få hjälp med inlämningsförfarande.
Om du har fått tillbaka nätanslutningen när du ska lämna in så kan du bara trycka på knappen längst upp till höger "Gå till inlämning" och lämna in som vanligt. WISEflow har då sparat ner det som du skrivit under den tid då du inte hade anslutning.
Måste jag spara när jag skriver tenta i WISEflow?
Nej, så länge du har anslutning så sparar WISEflow ner det du skriver ca var 15:e sekund.
Texten försvinner när jag skriver i WISEflow! Varför?
Du har kommit åt Insert-knappen! Tryck på den igen så löser det sig.
Vad händer om min dator ”havererar” under tentan?
Ta kontakt med tentavakt på en gång. Om din dator inte fungerar så finns det alltid ett par lånedatorer i salen. Tentavakten kan då hjälpa dig så att du får låna en och hjälper dig också att logga in på lånedatorn för att komma igång med tentan igen. om du har haft nätkontakt ända till din dator havererade så finns allt sparat och du kan bara fortsätta skriva där du var.
Min dator har låst sig när jag skriver tentan!
Oftast räcker det att uppdatera sidan, men om det inte fungerar så hjälper tentavakten dig så att du får låna en dator för att fortsätta skriva tentan (se fråga ovan).
Efter tentan
Var kan jag se min rättade/bedömda tenta?
Ett tag efter det att du kan se ditt betyg i Ladok kan du logga in i WISEflow igen. Under FLOWöversikt klickar du på det flow (tentatillfälle det gäller) och sedan kan du se ditt betyg, poäng och eventuella kommentarer (Under Se feedback). Du får alltså inte tillbaka din WISEflowtenta i Selfservice.
Varför kan jag inte se mina poäng och mitt betyg på min rättade tenta fast vi har fått tillbaka den i WISEflow?
Det kan vara så att administratören har missat ett knapptryck! Mejla då till studentexpeditionen@hb.se så löser vi det!