Från stickad origami till filmkostym

För den utomstående kan det verka som att en karriär inom stickad textil är nischat. Men när Victoria berättar om sitt arbete är det tydligt att det är mycket att hålla reda på.

─ Mitt arbete inkluderar allt som har att göra med stickade textilier och att driva ett eget företag inom textildesign. Jag designar, programmerar, erbjuder konsultation, undervisar, handleder, gör förstudier, utvecklar, konstruerar och tillverkar produkter, samtidigt som jag också sköter all marknadsföring, administration, bokföring, paketering, sälj samt sätter samman kampanjer och erbjudanden, berättar hon.

Hon har en egen studio i Manchester i England, där hon just nu jobbar med att utveckla en vinterkollektion av stickade accessoarer och tokiga koftor. Hon tar även kostym- och rekvisitauppdrag för film och TV-produktioner, och några av hennes senaste alster kommer att dyka upp i allt från reklamkampanjer till andra säsongen av Netflix-produktionen Wednesday.

 Det är tydligt att Victoria trivs med sitt varierade arbete, och att få jobba på heltid med sin passion. Att ena dagen få sticka plagg av historisk karaktär, nästa dag undervisa och dagen därpå utveckla stickade väskor i origami-stil, det är ett kreativt kaos som passar henne perfekt.

Utvecklande tid i Borås

Victoria har en masterexamen i textildesign från Textilhögskolan, och har även föreläst och jobbat som undervisande labbtekniker i Textilhögskolans trikålabb. Hon beskriver sin utbildning som krävande men utvecklande, och att hon särskilt uppskattade tillgången till industriella maskiner och kunniga labbtekniker.

─ Jag jobbade med att producera och designa stickade produkter för TV, film och teater innan jag gick masterutbildningen, men på programmet fick jag möjlighet att utforska industriell trikåteknik vilket i sin tur ledde till att jag kunde börja jobba med stort självförtroende med en egen Shima-maskin i min studio, säger hon.

Kontaktades av ett förlag

Victoria blev kontaktad av förlaget The Crowood Press i slutet av 2023, och tog direkt chansen att skriva en bok om sin specialitet.  Förlaget hade egna förslag på inriktning, men var också öppet för hennes idéer, vilket innebar att Victoria kunde skapa ett innehåll som verkligen intresserar henne.

─ Det är en teknisk bok för maskinstickare som redan har viss erfarenhet av maskinerna.  Jag går på djupet i olika tekniker för att skapa struktur och form i trikån. Fyra kapitel fokuserar på att utforska olika metoder för att skapa dimension genom stickning, men vi utforskar också materialval, garn och berör användningen av färg. Boken är för alla som vill fördjupa sig inom maskinstickning med inriktning mot struktur och form, förklarar hon.

Det finns omfattande utmaningar i att skriva en bok, särskilt inom ett så nischat och tekniskt område. Victoria ville skapa ett djup i innehållet som kan hjälpa en redan kunnig stickare att nå längre inom stickade strukturer. Men hon strävade samtidigt efter att lägga en tydlig grund för dem som har mer begränsade erfarenheter. Många av bokens prover var väldigt tidskrävande att sticka ut. Vissa tog en dag eller mer. Arbetet med boken behövde dessutom ske utanför Victorias andra uppdrag, vilket ledde till att en stor del av författandet skedde på kvällar och helger.  

─Men det var kul! Jag njöt absolut av processen och att få lägga tid på att jobba med handstickmaskinerna. Det är inte så ofta jag får tid att sitta ner och utveckla tekniker, så det här var en perfekt ursäkt för det, säger hon.

Victoria nämner att hon gärna skulle vilja doktorera inom sitt område. Förhoppningsvis är hon inte avskräckt av den intensiva processen med boken. Kommer vi då att få se fler böcker från henne? Hon svarar gåtfullt:

─ Man ska aldrig säga aldrig!

Läs mer

Boken Structural Stitches – A Machine Knitter's Guide to Creating Form and Texture ges ut av The Crowood Press Ltd.

Läs mer om Victoria Salmon på hennes webbsida, Another Knitted Thing

Läs mer om masterutbildningen i textildesign

Text: Lisa Good (2025)
Porträttfoto: Daniella Ferrero
Foto: Privat