Kvalitetsarbete

Följande information tar sin utgångspunkt i högskolans visualisering av kvalitetsprocessen för utbildning. Informationen syftar att ge en vidare och fördjupad förståelse om hur vi arbetar med kvalitetsprocessens olika delar.

Information riktar sig till alla högskolans medarbetare och i synnerhet de medarbetare som inom ramen för sina tjänster är direkt ansvariga för eller involverade i det kontinuerliga och systematiska kvalitetsarbetet.

Innehållsförteckning:

Utveckling
Utbud 
Information 
Antagning och registrering 
Undervisning 
Uppföljning och analys

På sidan Akademins styrdokument kan du läsa mer om våra rutiner.

Kvalitetsarbetet genomförs vid högskolan utifrån fyra ledord:

Integrerat – Kvalitet i verksamheten åstadkoms i medarbetares och studenters dagliga arbetsuppgifter och interaktion. Kvalitetssäkrande rutiner är utformade i samråd med medarbetare och studenter så att de upplever nyttan av rutinerna och känner sig delaktiga och engagerade i att utveckla verksamhetens kvalitet.

Enhetligt – Rutiner för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling är utformade lika för all forskning och utbildning såvida det inte finns särskilda skäl till olikheter. Det senare ger utrymme till flexibilitet när så behövs. Enhetlighet skapar tydlighet, effektivitet och rättssäkerhet, samt främjar transparens.

Transparent – Öppenhet och transparens ska prägla kvalitetsarbetet vid högskolan. Kvalitetspolicy, kvalitetssystemet, dess rutiner och kriterier samt resultat och vidtagna åtgärder från genomförda kvalitetsgranskningar ska vara lättillgängliga för medarbetare, studenter och andra intressenter. Transparens är en förutsättning för förståelsen om hur den egna insatsen påverkar och påverkas av den övriga verksamheten.

Skarpt – Högskolans kvalitetsarbete ska vara verkningsfullt och leda till kontinuerlig utveckling. Oberoende, externa granskningar av kvalitet genomförs regelbundet. Identifierade styrkor och svagheter ligger till grund för utvecklingsarbete och konkreta åtgärder.

Utveckling

Akademin för textil, teknik och ekonomi strävar efter att inom sina utbildningsområden kunna uppvisa kompletta och nationellt starka utbildningsmiljöer, där forskning och utbildning tillsammans utgör sammanhållna kunskapsmiljöer. Akademins utbildningar ska vara attraktiva för studenter, och de studenter som utexamineras skall vara väl förberedda för sin framtida yrkesroll och ha en för arbetsmarknaden relevant utbildning.

Akademins utbildningar behöver ständigt utvecklas för att vara aktuella för de verksamheter där våra studenter får arbete och nya utbildningar behöver skapas för att möta omvärldens behov.

Utveckling av en ny utbildning

Kvalitetssäkringsprocess av ny utbildning

Utveckling av fristående kurser

Vidareutveckling av befintliga utbildningar

Utveckling av utbildnings- och kursplaner

Länkar/styrdokument, utveckling

 

Utbud

Akademins utbildningsutbud innehåller de utbildningsprogram och fristående kurser som akademin avser att starta under ett visst läsår. Utbildningsutbudets omfattning och innehåll bereds vid akademin, enligt nedanstående process. Kvalitetssäkring sker med utgångspunkt från styrdokument på högskole- och akademinivå och aktuell statistik om utbildningen vid akademin, samt förankring i institutionerna under beredningsarbetet.

Process för utbudsplanering vid akademin

Länkar/styrdokument, utbud

Information

Akademins kvalitetsarbete avseende information om utbildning syftar till att säkerställa att såväl presumtiva och innevarande studenter som medarbetare har tillgång till relevant och aktuell information om akademins utbildningar, samt att det är tydligt vart man ska vända sig med frågor om akademins utbildning.

Information till sökande

Programinformation till befintliga studenter

Kursinformation till befintliga studenter

Utbildningsplan och kursplaner

Länkar/styrdokument, information

 

Antagning och registrering

För att kunna läsa ett utbildningsprogram eller fristående kurs vid Högskolan i Borås måste studenten först bli antagen till och därefter registrerad på programmet eller den fristående kursen. De regler och rutiner som finns kring antagning till och registrering på utbildningsprogram och fristående kurser är gemensamma för högskolan.

Om antagning och registrering

Antagning till utbildningsprogram eller fristående kurs (normalfallet)

Antagning till senare del av utbildningsprogram

Antagning till inriktningar i utbildningsprogram

Registreringar på kurser som ingår i utbildningsprogram

Länkar/styrdokument, antagning och registrering

 

Undervisning

Högskolans mål om studentens lärande i centrum innebär att ”Vi ska utveckla en lärandemiljö utifrån aktuell forskning. Utbildningen på alla nivåer ska vara forskningsanknuten och studenterna ska så tidigt som möjligt bli aktivt involverade i forskningen. Studenterna ska ges stora möjligheter att påverka och ta ansvar för sitt eget lärande.”

Lärarkompetens

Kurs- och utbildningsplaner

Resurstilldelning

Infrastruktur

Länkar/styrdokument, undervisning

Uppföljning och analys

  • omvärldsbevakning
  • löpande kursutvärderingar
  • årliga programutvärderingar
  • lokala utbildningsutvärderingar
  • nationella utbildningsutvärderingar

Omvärldsbevakning

Löpande kursutvärderingar

Årliga programutvärderingar

Lokala utbildningsutvärderingar

Nationella utbildningsutvärderingar

Länkar/styrdokument, uppföljning och analys