Som ett led i kvalitetssäkringen granskas all utbildning vid högskolan inom ramen för en sexårscykel. Målet är att högskolans utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarutbildningsnivå ständigt ska utvecklas genom ett systematiskt kvalitetsarbete.
I utvärderingar av utbildningar på grund- och avancerad nivå samt forskarutbildning ska utvärdering ske av om/hur jämställdhet som kvalitetskriterium beaktas i förhållande till studenternas utbildning och utbildningsmiljö (dnr 762-19). Arbetet med jämställdhetsfrågor följs upp i kvalitets- och verksamhetsdialoger samt genom löpande uppföljning av kvalitetssystemet för utbildning som resulterar i en årlig rapport. Rapporten presenteras i rektors lednings- och kvalitetsråd.
I kvalitetssystemet för forskning ingår jämlikhet som aspekt bland de kvalitetskriterier (dnr 061-20) som utgör grunden för de lokala forskningsutvärderingar som genomförs av högskolans forskningsområden. Arbetet med jämställdhetsfrågor följs upp i rektors årliga verksamhetsdialoger och genom löpande uppföljning av kvalitetssystemet för forskning där resultatet dokumenteras i en årlig rapport som presenteras för högskolans ledning och nämnder.
Läs mer om högskolans kvalitetssystem för utbildning respektive forskning