Ge information skriftligt och muntligt
Information bör ges både skriftligt och muntligt till studenterna. En del studenter tar till sig information lättare skriftligt, medan andra föredrar muntligt. Ofta kommer vi ihåg informationen bäst om vi får både ock.
Gör tydliga PowerPoint-presentationer
Om du använder PowerPoint, tänk på att inte lägga in för mycket information på varje PowerPoint-sida och använd en teckenstorlek som är tillräckligt stor. Presentera punkter och stycken stegvis. Använd olika mönster istället för färgskillnader i t.ex. diagram. Det underlättar för färgblinda eller om man skriver ut presentationen i svartvitt.
Lägg inte heller in för många bilder eller element på samma sida så att det blir plottrigt. Placera inte text på eller i bild. Tänk på att studenter med synnedsättning eller dyslexi ska kunna läsa upp PowerPoint-presentationen med hjälp av en talsyntes.
Högskolan i Borås har gratisprogram för talsyntes, du kan läsa mer om dem på nedanstående länkar. Testa gärna programmen själv.
TorTalk
ClaroRead Plus
Mediaproducent Christian Eriksson vid HB har tagit fram en kortkurs där han tipsar om hur man skapar bättre PowerPoint-presentationer.
Kortkurs PowerPoint - Högskolan i Borås playkanal (hb.se)
Texta förinspelade filmer
Det finns olika programvaror som du kan använda för att lägga till undertext på film. På EduTechs webbsida finns tips och instruktioner.
EduTech Digitala pedagogiska verktyg - Högskolan i Borås (hb.se)
Lägg upp föreläsningsmaterial på Canvas ett par tre dagar i förväg
Ladda upp PowerPoint-presentationer och annat föreläsningsmaterial ett par tre dagar i förväg på Canvas. Då hinner studenterna kolla igenom materialet, skriva ut det om de vill anteckna jämte bilderna, eller läsa igenom i lugn och ro. Att få ut föreläsningsmaterialet i förväg är extra viktigt för studenter med funktionsnedsättning. Tänk på materialet som att du skickar ut möteshandlingar inför ett möte, då får alla ut mer av mötet genom att kunna vara förberedda.
Lägg in täta raster samt bensträckare
Vi människor orkar inte koncentrera oss så länge, så för att gynna inlärning tänk på att lägga in täta raster. Hoppa inte över raster för att kunna sluta tidigare. Ha som riktlinje att ha paus efter cirka 45 minuter och att pausen är tillräckligt lång för att studenterna ska hinna gå på toaletten. Däremellan kan man lägga in minipauser där studenterna ombeds att ställa sig upp och t.ex. diskutera en fråga med en granne i två minuter. Informera i förväg om när raster kommer ske och hur långa de kommer vara.
Använd alltid mikrofon om det finns
Se till att alltid använda mikrofon i de salar som är utrustade med det, utan att någon student som hör dåligt ska behöva be om det vilket kan kännas pinsamt och utelämnande. I vissa salar brummar ventilation och projektorfläkten så högt att det kan vara svårt att höra även om man har en perfekt hörsel. Så gör det till vana att ta på dig mikrofonen. Försök även att komma ihåg att tala till studenterna så att du inte står vänd mot tavlan och pratar, då är det lättare att uppfatta vad du som lärare säger.
Upprepa frågor som ställs i klassrummet och online så de hörs tydligt
Om det kommer frågor under en föreläsning, så upprepa alltid frågan högt och tydligt så alla hör innan du svarar på frågan. Är frågan ställd via chatt i en digital föreläsning så läs upp frågan tydligt innan du svarar.
Läs upp text på presentationer och förklara tabeller & bilder
Ta för vana att alltid läsa upp texten på PowerPoint-presentationer högt och förklara tydligt tabeller, diagram och bilder. Vad visar dem?
Ha bra ljusförhållanden i undervisningslokaler och online
Justera ljuset i lokaler så att PowerPoint-presentationer som visas syns bra. Tänk även på att ha bra belysning på tavlan om du skriver där. Likadant är det viktigt med bra belysning om du håller föreläsning online, så studenterna kan se dig tydligt. Någon student med nedsatt hörsel kanske läser dina läppar.
Dela upp i grupper och använd gruppkontrakt vid grupparbeten
Vid grupparbeten inled gärna med instruktionen att grupperna ska skapa ett gruppkontrakt där gruppen får presentera sig för varandra, prata igenom uppgiften, besluta när de ska träffas och hur, besluta hur de ska ta sig an uppgiften, vem ansvarar för vad och vad som händer om någon i gruppen bryter mot gruppkontraktet. Tydligheten underlättar för studenterna. En del grupper kan ha behov av avstämning längs vägen, planera gärna in tid för detta. Påminn studenterna om att inte alla har samma förutsättningar. Några kanske inte vill eller kan träffas på kvällstid.
Du som lärare bör också göra gruppuppdelningen vid grupparbeten. Risken är annars att några studenter har svårt att hitta en grupp att vara med i. Det kan särskilt drabba studenter med funktionsnedsättning, men även andra diskrimineringsgrunder kan göra det svårt för studenter att få vara med, till exempel ålder eller härkomst. Som utbildningsanordnare ska vi arbeta aktivt mot all form av diskriminering.
Låt studenter med särskilda behov välja plats först i salar
Studenter med olika funktionsnedsättningar kan ibland hjälpas av att få välja placering i salen. Studenter med synnedsättning eller hörselnedsättning kanske mår bra av att sitta långt fram. Studenter med psykisk funktionsnedsättning kanske önskar en plats nära dörren. Om du undervisar en student som sitter i rullstol, se till att boka en sal där det finns en bra plats för studenten.
Planera in tid för frågor i samband med föreläsningar
Avsätt gärna tid för frågor under föreläsningarna, eller annonsera att du som lärare stannar kvar en stund efter föreläsningen så att studenterna kan komma fram och ställa sina frågor direkt till dig eller online vid distansundervisning. Utifrån frågorna du får, fundera på om någon information skulle behöva förtydligas för alla studenter.
Meddela om du uppmärksammar brister i den fysiska miljön
Om du uppmärksammar brister i den fysiska miljön gällande tillgänglighet, t ex att någon mikrofon inte fungerar, att det saknas automatiskt dörröppnare eller annat, så vänligen meddela detta till Campus och hållbarhet så att bristerna kan åtgärdas.