Forskningen baseras på ett vårdvetenskapligt perspektiv där avsikten är att skapa, sammanställa och sprida forskningsresultat om vad som är vårdande, i olika vårdmiljöer, i en alltmer högteknologiskt präglad vård.
Genvägar
.
Hoppa till huvudinnehålletForskningen baseras på ett vårdvetenskapligt perspektiv där avsikten är att skapa, sammanställa och sprida forskningsresultat om vad som är vårdande, i olika vårdmiljöer, i en alltmer högteknologiskt präglad vård.
Forskningen bedrivs regionalt, nationellt och internationellt såväl av enskilda forskare som i tvär-/mångvetenskapliga forskargrupper både inom Arbetsliv och välfärd och i samverkan med andra.
Gruppens ambition är att använda bioteknik som ett verktyg för att lösa miljörelaterade problem och utveckla hållbara processer inom området för energi och material.
Forskningsgruppen Polymera e-textiler verkar i gränslandet mellan textilteknologi och polymerteknologi. Textilen med dess möjligheter till att lösa tekniska och samhälleliga problem sätts i centrum.
Hur interagerar olika professioner och grupper i samhället med kunskap och information? Vad innebär det att agera källkritisk i dagens datafierade samhälle med plattformar, sökmotorer och algoritmer? Hur förändras läspraktiker när de tekniska förutsättningarna för läsning skiftar?
Forskargruppens medlemmar bedriver framförallt grundforskning inom matematik.
Forskning inom samhällsbyggnad fokuserar på de stora utmaningar samhället står inför när det gäller nybyggnation och renovering samt resurshållning i byggsektorn.
Forskargruppen för Hållbar energi och termiska processer är engagerad i att förbättra effektiviteten och ekonomin för värme- och kraftverk med ett starkt fokus på hållbarhet.
Vi studerar och utvecklar digitala innovationer samt värderar hur dessa gör nytta i samhället, med utgångspunkt i ämnet informatik.
Kunskapens infrastrukturer (KIR) är de fysiska och samhälleliga arrangemang som behövs för att skapa, använda och förmedla kunskap. Forskargruppens huvudfokus ligger på hur information och kunskap genereras, underhålls, delas och överförs genom sådana infrastrukturer.
I forskargruppen samlas forskare och lärare med ett intresse för att tillsammans utveckla forskningen inom ämnesdidaktik – läran i konsten att undervisa i ett ämne från förskola upp till högre utbildning.
Forskargruppen är en mångvetenskaplig ämnesdidaktisk miljö som består av professorer, lektorer, adjunkter och doktorander med intresse för frågor av betydelse för lärande av, och undervisning i, språk och litteratur.