Ny studie: Så försökte klädföretag bidra till att minska smittspridning

Att uppmuntra till shopping online blev ett sätt för klädföretag och återförsäljare att ta ansvar, fysiska skyltar och märkningar på butiksgolven var andra. De digitala kanalerna användes även för att sprida information om hur företagen agerade mot anställda, hur kunden skulle bete sig vid event, samt om företagens engagemang i kampen mot Covid-19.  

– Det finns ett behov av att studera mänskliga och icke-mänskliga aktörer tillsammans och inte var för sig. Människor deltog både i spridningen och förhindringen av spridningen, beroende av hur de agerade, säger Gabriella Wulff, universitetslektor vid Institutionen för företagsekonomi och textilt management.

I artikeln kategoriserar hon de olika sätt som företagen handlade på och utgår från så kallade aktionsprogram och anti-program, koncept som utvecklats av filosofen och sociologen Bruno Latour. Studien är också inspirerad av aktör-nätverksteorin, ANT.

– Min förhoppning är att studien kan ge insikter för framtida forskning, som exempelvis vilken roll återförsäljare och klädföretag kan ha när det kommer till att motverka klimatförändringar, säger Gabriella Wulff. 

Läs mer

Läs artikeln Traces of anti-programs against COVID-19: retailers' responses aimed at mitigating the spread of the virus

Gabriella Wulffs forskarprofil

Forskningsområdet Handel och IT

Forskargruppen Digital konsumtion