Tjänster och handel
Gruppens inriktning, syfte och mål
Inriktning: Tjänster och handel är en flervetenskaplig grupp med forskare med intresse för digital, social och cirkulär transformation av tjänster, affärsmodeller och marknader. Gruppen studerar främst digitaliseringens möjligheter och begränsningar, transformativa tjänster, cirkulära affärsmodeller, frontanställdas roll och praktik, samt kunders upplevelser och beteenden i såväl privata som offentliga verksamheter. Studierna bedrivs inom flera empiriska fält såsom detaljhandel, kollektivtrafik, besöksnäring, hälso- och sjukvård, och B2B-relationer samt textil- och modebranschen.
Syfte: Att bidra till både teoriutveckling och praktisk kunskap av relevans för akademi, verksamhetsutveckling/innovation och människors välbefinnande.
Mål med gruppens verksamhet är:
- Att publicera forskning på hög internationell nivå: Minst 4-5 vetenskapliga artiklar per år (2-4 på AJG-rankingens 4-gradiga skala);
- Att erhålla forskningsfinansiering: Minst 1-2 större projekt (3-5 miljoner) per år;
- Att utgöra en central plattform för forskare vid Högskolan i Borås och andra lärosäten som intresserar sig för handelsrelaterade problem;
- Att utveckla och bedriva undervisning på såväl grund- som avancerad nivå med tydlig koppling till handel.
I media
Ekonomiska krisen gynnar klimatet – människor handlar mer hållbart (Artikel i SvD Näringsliv 25 januari 2024. (Låst artikel)
Intervju om hållbar konsumtion med John Magnus Roos, konsumtionsforskare och socialpsykolog vid Göteborgs universitet, och universitetslektor vid Institutionen för företagsekonomi och textilt management, Högskolan i Borås.
Publikationer
Till forskargruppens publikationer i DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet)
Forskargruppledare
Nicklas Salomonson
Professor
033-435 4479