Tjänster och handel

Tjänster och handel

Gruppens inriktning, syfte och mål

Inriktning: Tjänster och handel är en flervetenskaplig grupp med forskare med intresse för digital, social och cirkulär transformation av tjänster, affärsmodeller och marknader. Gruppen studerar främst digitaliseringens möjligheter och begränsningar, transformativa tjänster, cirkulära affärsmodeller, frontanställdas roll och praktik, samt kunders upplevelser och beteenden i såväl privata som offentliga verksamheter. Studierna bedrivs inom flera empiriska fält såsom detaljhandel, kollektivtrafik, besöksnäring, hälso- och sjukvård, och B2B-relationer samt textil- och modebranschen. 
Syfte: Att bidra till både teoriutveckling och praktisk kunskap av relevans för akademi, verksamhetsutveckling/innovation och människors välbefinnande. 
Mål med gruppens verksamhet är:

  • Att publicera forskning på hög internationell nivå: Minst 4-5 vetenskapliga artiklar per år (2-4 på AJG-rankingens 4-gradiga skala);
  • Att erhålla forskningsfinansiering: Minst 1-2 större projekt (3-5 miljoner) per år;
  • Att utgöra en central plattform för forskare vid Högskolan i Borås och andra lärosäten som intresserar sig för handelsrelaterade problem;
  • Att utveckla och bedriva undervisning på såväl grund- som avancerad nivå med tydlig koppling till handel.

Publikationer

Till forskargruppens publikationer i DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet)

Områden

Avslutade projekt

Forskare/Medarbetare

Externa projektdeltagare

Centrumbildningar

Nyheter inom forskargruppen

Till nyhetsarkivet