Genvägar
.
Hoppa till huvudinnehålletInom ramen för vårt utvecklingsprojekt som vänder sig till yrkesverksamma inom IT-området har ett antal kurser anordnats.
Kursen behandlar agila arbetssätt för datadrivna organisationer. En datadriven organisation nyttjar och analyserar data för att fatta beslut och genomföra aktiviteter. Agila arbetssätt definieras i kursen som lättrörliga och föränderliga praktiker vars huvudsakliga egenskaper utgörs av förtroende, ansvarstagande, ständiga förbättringar, en vilja att lära och att ständigt anpassa sig till den omgivande kontexten.
Kursens syfte är att möjliggöra en fördjupning i teorier, aktuell forskning och praktiker inom agila arbetssätt med ett särskilt fokus på hur dessa kan anpassas för organisationer som önskar använda data för att mäta, följa upp och förbättra tjänster och tjänsteutvecklingsprocesser. Under kursen kommer studenterna att fördjupa sig i, och utveckla kritiska perspektiv på, agila arbetssätt och dess specifika aktiviteter samt hur de kan anpassas till olika organisatoriska kontexter.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Agila arbetssätt i datadrivna organisationer (pdf)
Dive into 'Agile Principles and Practices': An Introduction Course Highlighting Scrum, Kanban, and Scrumban Frameworks. Explore the realms of agile values, cutting-edge concepts, and transformative theories in this engaging program.
Kursens syfte är att introducera teorier, aktuell forskning och praktiker som möjliggör design av digitala tjänster inom hälso och sjukvård. Sådana digitala tjänster bör stödja brukares och patienters förmåga att bedriva egenvård och skapa goda förutsättningar för att samverka brett med olika professioner inom hälso- och sjukvården.
Ett särskilt fokus i kursen ligger på co-design som ett medel för att utveckla digitala tjänster. Co-design definieras i kursen som en process som syftar till att skapa lärande och förståelse mellan olika expertgrupper, exempelvis patienter, brukare och personal inom hälso- och sjukvård.
Studenterna kommer också att problematisera och reflektera kring co-designprocessen samt reflektera över hur olika gruppers målsättningar behöver balanseras för att designa digitala tjänster.
Kursens syfte är att introducera teorier, aktuell forskning och praktiker inom data management med ett särskilt fokus på kvalitetssystem, processer, styrning och affärsvärde. I kursen definieras data management som ”de processer och tekniker som organisationer använder för att hantera och skapa affärsvärde av data”. Under kursen kommer studenterna att få möjlighet att fördjupa sig i och utveckla kritiska perspektiv på såväl data management som specifika aktiviteter inom området. Studenterna genomför också en individuell fallstudie av data management i en valfri organisation.
Kursen innehåller följande moment:
Kursen syftar till att skapa en god förståelse för de olika algoritmer och tekniker som kan användas för maskininlärning. Kursen introducerar den övergripande kontexten för maskininlärning, med utgångspunkt i etablerade processer för informationsutvinning (CRISP-DM), samt teoribildning och terminologi inom maskininlärning. Kursens huvudsakliga innehåll är grundläggande maskinlärningstekniker som beslutsträd, regelinlärning, neurala och djupa nätverk, stödvektormaskiner och ensembler, samt algoritmer som kNN, k-Means och Apriori.
Kursens teoretiska innehåll behandlas i föreläsningar, med kompletterande seminarier som bidrar med forskningsanknytning, diskussion och reflektion. En betydande del av kursen utgörs av ett implementeringsprojekt där studenterna ges möjlighet till egen fördjupning inom något delområde av maskininlärning. Exempelvis kan projektet behandla en specifik tillämpning, en vanligt förekommande uppgiftstyp (som klassificering, tidsserieanalys eller market basket analysis), eller någon teknik eller algoritm. I projektet läggs stor vikt vid systematiskt arbetssätt i experimentplanering och utvärdering.
Kursplan för Data science i praktiken: algoritmer för maskininlärning (pdf)
Kursen är en fördjupningskurs inom data science och förutsätter såväl gedigen kunskap om och förståelse för olika aspekter av IT i verksamhet som grundläggande kunskaper om data science. Fokus i kursen ligger på dataanalys i verksamhetskontext, där problemställningar i verksamhet relateras till uppgifter inom och tekniker för dataanalys, samt kriterier för utvärdering. Övningar och inlämningsuppgifter ger praktisk träning, både i att designa dataanalysprojekt och att praktiskt använda tekniker för dataanalys. Stor vikt läggs vid förmåga att motivera, resonera om och problematisera föreslagna lösningar, utifrån såväl vetenskaplig teoribildning som etablerad praxis.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Data Science i praktiken: dataanalys i verksamhetskontext (pdf)
Kursen förutsätter en gedigen kunskap om och förståelse för olika aspekter av IT i verksamhet och ger utifrån dessa förkunskaper en introduktion till forsknings- och praktikfältet data science, med utgångspunkt i verksamheters behov och utmaningar. Centrala koncept i kursens ämnesområde behandlas genom att vetenskapliga artiklar och tekniska rapporter inom data science diskuteras och problematiseras. Stor vikt läggs vid att resonera om och problematisera vad data science kan användas till och när det är lämpligt att använda data science, utifrån såväl vetenskaplig teoribildning som etablerad praxis.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Data Science i praktiken: möjligheter och utmaningar (pdf)
Kursen syftar till att ge studenter möjlighet att utveckla kunskaper om såväl organisatoriska konkurrensfördelar som hur data kan användas för att identifiera ett företags specifika fördelar gentemot dess konkurrenter. I kursen problematiseras resursbaserat gentemot marknadsbaserat synsätt på konkurrensfördelar. Kursen utgår från ett företags kontext och hur intern
och extern data kan utgöra medel för att identifiera organisationens handlingsutrymme.
Kursen innehåller följande moment:
Kursen behandlar området digital transformation. I kursen definieras digital transformation som en process vilken syftar till att förbättra en enhet (t.ex. organisation) genom att möjliggöra betydande förändringar i dess egenskaper medelst en kombination av information, kommunikation och digital teknik.
Syftet med kursen är att studenterna skall introduceras till teorier, aktuell forskning och praxis inom digital transformation med ett särskilt fokus på organisation- och förändringsledning. Kursen tar utgångspunkt i teorier om organisation och förändringsledning i en digital transformationskontext. Under kursen kommer studenterna att få möjlighet att fördjupa sig i och utveckla kritiska perspektiv på förändringsledning.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Digital transformation – ett förändringsledningsperspektiv (pdf)
Kursen behandlar området digital transformation. I kursen definieras digital transformation som en process vilken syftar till att förbättra en enhet (t.ex. organisation) genom att möjliggöra betydande förändringar i dess egenskaper medelst en kombination av information, kommunikation och digital teknik.
Kursens syfte är att introducera teorier, aktuell forskning och praktiker inom digital transformation med ett särskilt fokus på helhet och process. Under kursen kommer studenterna att få möjlighet att fördjupa sig i, och utveckla kritiska perspektiv på hela den digitala transformationsprocessen, såväl som dess specifika aktiviteter.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Digital transformation – ett helhetsperspektiv (pdf)
Kursen behandlar området digital transformation. I kursen definieras digital transformation som en process vilken syftar till att förbättra en enhet (t.ex. organisation) genom att möjliggöra betydande förändringar i dess egenskaper medelst en kombination av information, kommunikation och digital teknik.
Syftet med kursen är att studenterna skall introduceras till teorier, aktuell forskning och praxis med särskilt fokus på och fördjupning i strategiska perspektiv inom digital transformation.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Digital transformation – ett strategiskt perspektiv (pdf)
Kursen behandlar området digital transformation. I kursen definieras digital transformation som en process vilken syftar till att förbättra en enhet (t.ex. organisation) genom att möjliggöra betydande förändringar i dess egenskaper medelst en kombination av information, kommunikation och digital teknik.
Kursens syfte är att introducera teorier, aktuell forskning och praktiker inom digital transformation med ett särskilt fokus på det värde som processen och dess utfall möjliggör för individer, organisationer och samhälle. Under kursen kommer studenterna att få möjlighet att utveckla kritiska perspektiv på värdet av den digitala transformationsprocessen såväl som att identifiera och utvärdera både positiva och negativa effekter av realiserade transformationsinitiativ.
Kursen innehåller följande moment:
Kursplan för Digital transformation – ett värdeperspektiv (pdf)
Kursen Digitala strategier för hållbar utveckling ger dig verktyg och idéer om hur du kan påverka din organisations hållbara utveckling med stöd i data, analys och kunskap.
Vi fokuserar på strategiutveckling för hållbarhet och med teoretiska resonemang och praktiska exempel skapar ett lärande som kommer att hjälpa dig i ditt uppdrag. Kursen har ett tillämpat perspektiv och vi vill gärna att du tar med dig frågor och tankar från din organisation som kan behandlas under kursen. Genom ett systematiskt arbete lär du dig skapa strategier som skapa långsiktiga effekter i din organisation som bygger på ett datadrivet arbetssätt.
Syftet med kursen är att studenterna skall introduceras till teorier, aktuell forskning och praxis inom området service management. Service management har fått en ökad betydelse i samhället, privatlivet, och organisationer eftersom den snabba utvecklingen av digital teknik har skapat enorma möjligheter för utveckling och användning av digitala tjänster. I kursen definieras en digital tjänst som tillämpningen av specialiserade kompetenser (kunskap och färdigheter relaterade till digital teknik) vilka möjliggör värde för någon eller några.
Kursen tar utgångspunkt i kunskap inom tjänsteforskningen med särskilt fokus på perspektivet Service Dominant Logic (S-D Logic). Kursen lägger vikt vid att ge studenterna möjlighet att utveckla såväl kritiska perspektiv på service management generellt som på hur S-D Logic kan stödja samskapning av digitala tjänster i organisatoriska kontexter.
Centrala teman i kursen berör:
Kursplan för Service management i en digitaliserad värld (pdf)
Kursen passar dig som vill utveckla färdigheter för att kunna implementera och tillämpa GDPR som en ytterligare byggsten i digitaliseringsarbetet samt skapa goda förutsättningar till ett gott dataskydd och hantering av den personliga integriteten.
Du kommer bekanta dig med principer för integritetsdesign, relevanta regelverk, undersöka och värderar risker ihop med konsekvensbedömning samt kravställning inför utveckling eller upphandling för både privat och offentlig sektor. Kursen innehåller också hur den enskildes rättigheter ska tillgodoses och hantering av personuppgiftsincidenter.
Kursens introducerar teorier, aktuell forskning och tillämpningar för automatisering av tjänsteprocesser i privata företag och offentliga verksamheter.
Den ger dig flera tekniker för automatisering och ger fördjupade kunskaper i tekniken robotiserad processautomation (RPA). Under kursen kommer du få möjlighet att fördjupa dig i och utveckla kritiska perspektiv på automatisering.
I kursen ingår också att genomföra en individuell fallstudie av automatisering i en valfri organisation.