Lokal arbetsmiljökommitté
Arbetsmiljökommitténs uppgift är att delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet vid Verksamhetsstöd och följa arbetets genomförande. Vidare ska kommittén vara rådgivande till förvaltningschefen i arbetsmiljöfrågor.
Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i högskolans lokala arbetsmiljöavtal.
Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:
- Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
- Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
- Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
- Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
- Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
- Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
- Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
- Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
- Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
- Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
- Sammanträda minst sex gånger per år.
Sammansättning
För arbetsgivaren:
- Anna Cregård, ordförande
- Charlott Sundeen, stf förvaltningschef
- Madelene Einerborg, HR-specialist och sekreterare
För arbetstagarna
- Helén Svensson (Akademistöd, Bibliotek, Ekonomi, HR och Utbildningsstöd)
- Signe Wulund (Akademistöd, Campus och hållbarhet, Kommunikation och Studentcentrum)
- Agnes Andersson Wänström (IT-avdelningen)
Sammanträdestider 2025
- 23 januari på HB
- 20 mars via Zoom
- 22 maj via Zoom
- 4 sep på HB
- 23 oktober via Zoom
- 18 december via Zoom
Minnesanteckningar
Minnesanteckningar kan begäras ut från högskolans arkiv via registrator@hb.se
Anmäl ett ärende
Har du ett ärende som du vill att arbetsmiljökommittén ska behandla? Skicka ett mejl till hr@hb.se. Du får därefter en bekräftelse om ditt ärende kommer att lyftas enligt önskemål.
Kallelse skickas ut fem arbetsdagar innan mötet hålls, eventuella handlingar behöver därför inkomma sex arbetsdagar före aktuellt möte.