Lokal arbetsmiljökommitté

Arbetsmiljökommitténs uppgift är att delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet vid Verksamhetsstöd och följa arbetets genomförande. Vidare ska kommittén vara rådgivande till förvaltningschefen i arbetsmiljöfrågor.

Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i högskolans lokala arbetsmiljöavtal.

Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:

  • Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
  • Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
  • Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
  • Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
  • Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
  • Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
  • Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
  • Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
  • Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
  • Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
  • Sammanträda minst sex gånger per år.

Sammansättning

För arbetsgivaren:

För arbetstagarna

Sammanträdestider 2025

  • 23 januari på HB
  • 20 mars via Zoom
  • 22 maj via Zoom
  • 4 sep på HB
  • 23 oktober via Zoom
  • 18 december via Zoom

Minnesanteckningar

Minnesanteckningar kan begäras ut från högskolans arkiv via registrator@hb.se

Anmäl ett ärende

Har du ett ärende som du vill att arbetsmiljökommittén ska behandla? Skicka ett mejl till hr@hb.se. Du får därefter en bekräftelse om ditt ärende kommer att lyftas enligt önskemål.

Kallelse skickas ut fem arbetsdagar innan mötet hålls, eventuella handlingar behöver därför inkomma sex arbetsdagar före aktuellt möte.