Svenska som andraspråk för lärare, fortsättningskurs 1 15 hp
Kursen tar upp svenska som andraspråk ur ett undervisningsperspektiv och består av två delkurser.
I den första fördjupar vi perspektiven på skolspråk och ämnesspråk. Vi belyser hur en språklig explicit stöttning kan bidra till att andraspråkselever blir mer bekanta med skolans specialiserade ämnesspråk. Vi undersöker språkliga aspekter i texter med utgångspunkt i systemisk funktionell lingvistik och granskar och prövar olika modeller. Vidare diskuterar vi språklig stöttning i relation till elevers olika förutsättningar och uppgifters kognitiva svårighetsgrad.
Den andra delkursen behandlar skönlitteratur och litteraturundervisning. Vi identifierar litterära, kulturella och språkliga aspekter i litterära texter och resonerar kring hur fiktion kan användas för att utveckla andraspråkselevers litteraciteter och identiteter. Vi berör även olika didaktiska aspekter, exempelvis val av litteratur och läsaktiviteter, vid planering av ett undervisningsmoment med utgångspunkt i skönlitteratur.
Kursen ges helt på distans med 50 procent studietakt. Våra digitala träffar är förlagda till sen eftermiddag/kväll, så att det är möjligt att kombinera studier med arbete.
För att bli behörig att undervisa i svenska som andraspråk krävs, utöver giltig lärarlegitimation, följande antal poäng i ämnet:
30 hp för undervisning på SFI och i grundskolan åk 1-6
45 hp för undervisning i grundskolan åk 7-9
90 hp för undervisning på gymnasienivå
På högskolan i Borås ges följande kurser:
1–30 hp: distans med 50% studietakt under ett år med start både höst och vår.
Fortsättningskurs I, 15 hp: distans med 50% studietakt under hösttermin
Fortsättningskurs II, 15 hp: distans med 50% studietakt under vårtermin