Rektors strategiska utvecklingsmedel
Medarbetare har möjlighet att söka finansiering för att bedriva utvecklingsprojekt som är kopplade till högskolans mål och strategier.
Rektor förfogar varje år över strategiska medel enligt styrelsens beslut. Syftet med de strategiska medlen är att de ska verka för att högskolan ges möjlighet att utveckla verksamheten i enlighet med de av styrelsen fastställda målen och strategierna.
Varje år delar rektor ut delar av dessa medel till utvecklingsprojekt som ligger i linje med de högskoleövergripande strategierna: Digitalisering, profilering, miljöer för lärande samt tillsammans och gränsöverskridande. Läs mer om strategierna här.
Ansökningar behandlas 2 gånger per år och lämnas in senast 31/3 eller 15/9.
Obs! För närvarande finns det ingen möjlighet att söka inom varken utbildning eller forskning.
Hannes Göbel berättar om projektet Strategier för implementering av livslångt lärande: utbildning för näringslivet
Ansökningsprocess
Ansökan del 1
Ansökningar för utvecklingsprojekt inom såväl utbildning som forskning välkomnas.
Projektet ska vara
- I linje med minst en av strategierna och kopplad till högskolans mål
- Nyskapande
- Uppskalningsbart inom högskolan
- Utvecklande (ej ordinarie verksamhet)
Av främst den sistnämnda anledningen kommer ansökningar av medel till forskningsprojekt att behandlas mycket restriktivt. Forskning och utveckling av densamma som görs på reguljär basis kommer inte att beviljas inom denna satsning. Det innefattar även finansiering (ny eller fortsättningsfinansiering) av doktorander. Däremot välkomnas ansökningar, inom våra prioriterade forskningsområden*, för att långsiktigt och strategiskt utveckla högskolans forskningsområden i linje med minst en av strategierna med koppling till högskolans mål, på ett nyskapande och uppskalningsbart sätt och som inte kan sägas vara ordinarie verksamhet.
Exempel på aktiviteter där ansökningar skulle välkomnas är anställning av internationella gästprofessorer samt studieresor till liknande internationellt erkända och ansedda miljöer.
Ansökan av medel görs genom att beskriva sitt utvecklingsprojekt (max 1 A4-sida).
Ansökan ska innehålla
- Syfte med projektet
- Effektmål
- Beskrivning av uppskalningsbarheten inom högskolan
- Tid för genomförande
- Beräknad total kostnad
Ansökan ska vara godkänd och underskriven av respektive verksamhetschef
(akademichef/förvaltningschef/stabschef/chef FoI).
Ansökningar behandlas 2 gånger per år och lämnas in senast 31/3 eller 15/9.
Ansökan mejlas till rektorsstab@hb.se och handläggs av rektors stab med prorektor som ansvarig för processen. Besked lämnas inom tre veckor.
*Högskolans 6 prioriterade forskningsområden är Biblioteks- och informationsvetenskap, Handel och IT, Människan i vården, Pedagogiskt arbete, Resursåtervinning samt Textil och mode.
Mall för ansökan del 1
Projektledare:
Bakgrund/beskrivning av projektet:
Syfte med projektet:
Effektmål:
Beskrivning av uppskalningsbarheten inom högskolan:
Tid för genomförande:
Beräknad total kostnad (inkl. OH):
---
Underskrift verksamhetschef
Signera gärna med EduSign innan ansökan skickas in.
Ansökan del 2
Om ovanstående ansökan (del 1) godkänns av rektor ska ansvarig för ansökan ta fram en projektplan (mall tillhandahålls).
Projektplanen ska lämnas in senast 15/5 alternativt 31/10.
Ett definitivt beslut om genomförande fattas därefter av rektor vid beslutsmöte.
När projektet är klart
När projektet är klart ska en slutrapport skrivas. Slutrapporten är offentlig.
- Slutrapporten ska vara kort och koncis (max 4 sidor) och vara tillgänglighetsanpassad
Frågor att utgå från i rapporten
a. Vad var syftet med projektet?
b. Vad är projektets resultat?
c. Hur har resultaten implementerats i utbildning / forskning / högskolans verksamhet?
d. Hur har / ska / kan resultaten implementeras på andra delar av högskolan? - Färdig rapport ska diarieföras och sedan mejla till: rektorsstab@hb.se
- Inspelning av film till webben. Syftet med filmen är att fungera som inspiration och hjälp till uppskalning.
Kontakta kommunikation@hb.se när du är redo för filminspelning. Du kommer att få svara på samma frågor som ovan.
Beviljade projekt våren 2023
Undervisning i ett virtuellt campus
Institutionen för pedagogiskt arbete
Tidplan för genomförande: 2023-08-14 – 2025-06-30
Syftet med projektet är att genomföra undervisning i Metaverse i distansutbildningar och utröna om detta kan påverka kvarvaron positivt. Undervisningen i Metaverse kommer att initieras och faciliteras inom projektet som också kommer att vara ett av de första nationellt som testar att använda Metaverse som en potentiell lärmiljö. I syftet ingår också att utforska nya undervisningspraktiker för distansundervisning inom högre utbildning. Högskolans mål är bland annat att vara ett attraktivt lärosäte som attraherar både studenter och lärare och för att nå detta mål behöver vi utveckla och testa nya miljöer för lärande vilka känns visionära, moderna och uppdaterade och där professionell undervisning kan bedrivas. Idag finns också ett större tryck på att erbjuda undervisning online och då behöver miljöer för detta utvecklas där professionell undervisning kan ske och där lärare och studenter kan mötas och interagera.
Läs mer om projektet Undervisning i ett virtuellt campus
Projektledare: Emma Almingefeldt och Elaine Börjesson
Samordning av en större tvärvetenskaplig projektansökan inom området Handel och IT
Institutionen för informationsteknologi
Institutionen för företagsekonomi och textilt management
Tid för genomförande: 2023-09-01—2024-09-01
Projektet syftar till att koordinera och författa en större projektansökan inom forskningsområdet Handel och IT som riktas till en forskningsfinansiär såsom KK-stiftelsen eller Vinnova. Det förväntas även bidra till att utveckla, implementera och infria områdets övriga fyra strategiska värden som tillsammans bildar en kongruent helhet: hållbar plattform för tillväxt (resurser i form av kunskap, kompetens och utrustning), forskningsexcellens (inom datadriven innovation, digital konsumtion och tjänsteutveckling), utbildningsexcellens (stärkt forskningsanknytning inom grundutbildning), samverkansexcellens (långsiktiga relationer med intressenter i omgivande samhället, bland annat företag). Ovanstående kopplar till flera av högskolans mål och strategier.
Projektledare: Stefan Cronholm och Nicklas Salomonson
Forskningens årshjul
Tidplan för genomförande: 2023-06 – 2026-06
Syftet är att ta fram ett nydanande helårsprogram för ansökningsskrivande för att motivera och bistå högskolans forskare i syfte att generera mer externa medel till högskolan. Ambitionen är att programmet ska medverka till ett integrerat och gränsöverskridande arbete med projektansökningar vid högskolan. Projektet har tre konkreta och relaterade mål:
- Öka antalet ansökningar
- Öka antalet beviljade ansökningar
- Stärka forskningskultur och kollegialt lärande kring frågor om forskningskvalitet och extern finansiering.
Projektledare: Björn Hammarfelt, Jutta Haider och Peter Andersson Lilja
Rättssäkra muntliga och visuella examinationer
Högskoleövergripande
Tidplan för genomförande: 2023-08-14 – 2025-06-30
Syftet med projektet är att ta fram högskoleövergripande och rättssäkra riktlinjer för muntliga och visuella examinationer som är väl kända av all personal som på något sätt är involverade kring hantering av muntliga och visuella examinationer. Detta innefattar hands-on guider till studenter, lärare och administratörer samt anvisade system som bör användas för att följa de framtagna riktlinjerna och gällande regler för examinationer och informationshantering. Dessa riktlinjer kommer att gälla både examinationer som sker på campus och online samt oavsett om tentamen genomförs individuellt eller i grupp.
I riktlinjer och rutiner är syftet att inkludera rutiner för hur närvaro vid muntliga och visuella examinationer ska registreras med hjälp av digital teknik då det idag händer att det blir fel i rapportering av vilka studenter som har deltagit eller inte vid den muntliga eller visuella examinationen.
Läs mer om Rättssäkra muntliga och visuella examinationer
Projektledare: Emma Almingefeldt och Elaine Börjesson
Digitalisering av handläggningsprocesser av utlandsmobilitet
Avdelningen Akademistöd
Tidplan för genomförande: 2024-01-01 – 2025-12-30
Syfte med projektet är att få tid och resurser för att identifiera det systemstöd som bäst löser de problem och svårigheter som beskrivs ovan och samt att implementera enhetliga, resurseffektiva och rättssäkra handläggningsprocesser för utlandsmobilitet i international office dagliga arbete. Med digitalisering av handläggningsprocesser för utlandsmobilitet avses en övergång till att ett systemstöd för hela processflöden där alla steg i processen sker digitalt och systemstödet även ger stöd för en korrekt hantering vilket ger högre kvalitet och säkerställer rättssäkerheten.
Projektledare: Linn Hultgren
Enter, Elevate, Exit och Alumni (EEEA)
Avdelningen Kommunikation
Tid för genomförande: 2023-05 – 2026-06
Syftet med ett högskoleövergripande Enter, Elevate, Exit och Alumni (EEEA) är att få ett gemensamt koncept för hela högskolan. Vi jobbar gränsöverskridande genom att utveckla det tidigare konceptet Enter-Elevate-Exit till att inbegripa alla högskolans utbildningar. Därigenom skapas en tydlig profil på högskolans utbildningsverksamhet samtidigt som samverkan med Borås stad och Borås näringsliv stärks. En utveckling av konceptet kommer att bidra till ett attraktivt lärosäte i en attraktiv studentstad. Ett annat mål med projektet är att bidra till en positiv kvalitetsutveckling av högskolans utbildningsmiljöer, exempelvis genom att stärka och uppmuntra samarbetet mellan olika utbildningsmiljöer. Hela projektidén vilar tungt mot högskolans strategi ”profilering” men kopplar även in mot ”miljöer för lärande” och ”gränsöverskridande”. Ytterligare ett syfte är att inlemma alumnarbetet i denna struktur. Genom EEEA ska bättre förutsättningar för en fungerande och attraktiv alumnverksamhet skapas.
Projektledare: Tobias Minin och Annie Andreasson
Beviljade projekt hösten 2022
Här hittar du en lista över projekt som beviljats rektors strategiska utvecklingsmedel.
Hösten 2022
Beviljade projekt inom utbildning
Utveckling av Borås Techarena
Institutionen för informationsteknologi
Tidsperiod: 2023–2025
Projektets övergripande syfte är att stärka högskolans verksamhet inom utbildning, forskning och samverkan med särskilt fokus på datadriven innovation. Med datadriven innovation menas innovation av tjänster, processer och modeller som möjliggörs genom avancerad användning av data och digital teknik. Härigenom bidrar projektet till högskolans två mål samt strategier för digitalisering och profilering. Projektet syftar också till att bidra med kunskap i form av en samverkansmodell för utbildnings- och forskningssamverkan kring datadriven innovation. Samverkansmodellen som utvecklas och förfinas löpande i projektet syftar till att stödja kunskapande i samverkan mellan forskare, studenter och samhällets aktörer. En bärande idé i modellen, och som kommer att utvärderas i projektet, är att arbeta i s.k. innovationssprintar där kunskap skapas genom att problem och lösningar identifieras, utvecklas och utvärderas i samverkan. Samverkansmodellen har hög spridningspotential till högskolans andra akademier, institutioner och grupperingar som har ett intresse av digitalisering och innovation som arbetssätt. Avslutningsvis syftar projektet till att bidra till Borås profil som techstad som inkluderar innovativa företag och en stark lokal techkompetens.
Projektledare: Gustaf Juell-Skielse
En professionsutbildning i en föränderlig tid: Lärarutbildning och språklig mångfald
Institutionen för pedagogiskt arbete
Tidsperiod: 2023–2025
Projektets specifika syfte är att tillsammans med lärarutbildare utveckla och pröva metoder för att undervisa om språklig mångfald i lärarutbildningen.
Det attraktiva lärosätet strävar projektet till att Högskolan i Borås blir en nationellt ledande aktör avseende professionsutbildning och språklig mångfald, bidrar till att utveckla en god utbildning för alla (Agenda 2030) och verkar för en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främjar livslångt lärande för alla. Högskolan i Borås profileras. Därtill relaterar utvecklingsprojektet till högskolans strategi Miljöer för lärande.
Projektledare: Carina Hermansson
Beviljade projekt inom forskning
Gästprofessor inom Handel och IT
Institutionen för informationsteknologi
Tidsperiod: 2023
Projektet syftar till att rekrytera en internationell gästprofessor som kan bidra till utveckling av forskningsområdet Handel och IT med särskilt fokus på att implementera och infria aktiviteter kopplade till beskrivna strategiska värden.
Projektledare: Stefan Cronholm och Nicklas Salomonson
Development of the textile and fashion research area within the University of Borås – Study visit
Akademin för textil, teknik och ekonomi
Tidsperiod: 2023
Syftet med projektet är att stärka högskolans kompetens för att bli en ledande forskningsmiljö inom textila institutioner. I projektet kommer sex forskare inom design, textilteknik respektive textilhantering att besöka labb på utvalda universitet för att titta på utrusning, diskutera med forskare, utbyta idéer, och initiera framtida forskningssamarbeten samt att undersöka möjligheterna för ett utbytesprogram för doktorander och gästforskare.
Projektledare: Nawar Kadi
Finansiering för forskare att samordna en projektansökan inom området Textil och mode
Akademin för textil, teknik och ekonomi
Tidsperiod: 2023–2024
Forskargrupperna samarbetar med varandra på flera olika sätt; detta samarbete är informellt och behöver förbättras genom fler gemensamma projektansökningar och handledning av doktorander. Målet är att finansiera en arbetsgrupp bestående av tre forskare och en koordinator som ska organisera aktiviteter.
Projektledare: Nawar Kadi
Resource recovery from sewage sludge
Institutionen för resursåtervinning
Tidsperiod: 2023–2025
Syftet med projektet är att etablera och utveckla en ny forskningsinriktning inom området Resursåtervinning. Projektet ska fokusera på återvinning av avloppsslam och produktion av värdefulla biprodukter, vilka kan användas som energikällor, material, foder och livsmedel. Det är ett viktigt steg för att få in nya perspektiv på forskningssamarbeten och för att skapa ett internt forum för att utbyta innovativa idéer kring resursåtervinning. Projektet underlättar också för samarbeten och för att involvera andra forskargrupper inom polymerteknologi, samhällsbyggnad och textilteknologi.
Projektledare: Anita Pettersson (tidigare Kamran Rousta)
Beviljade projekt våren 2022
Här hittar du en lista över projekt som beviljats rektors strategiska utvecklingsmedel.
Våren 2022
Digital material lab
Tidsperiod 2022–2024
Syftet är att inrätta en kompetensplattform för tillämpat ingenjörsarbete på materialval, 3D-printning, koncept för materialdesign, simulering och beräkningsverktyg, prototyptillverkning, materialbearbetningsverktyg och cirkulär ekonomi. Kompetensplattformen kommer att användas i högskolans ingenjörsutbildningar och doktorandskolor.
Projektet genomförs vid Institutionen för resursåtervinning och samhällsbyggnad
Projektledare: Mikael Skrifvars
Flexibelt och livslångt lärande
Tidsperiod 2022–2025
Syftet med projektet är att inom textilteknologi integrera programstuderande, alumner och yrkesverksamma i samma kurser och genomföra kurserna med flexibel undervisning, interaktion och examination samt att utifrån två nya utbildningar kombinera olika former av kursutbud under samma eller interagerande kursskal och med ett flexibelt tidsintervall. Arbetsmaterialet kommer i huvudsak från våra planerade nya utbildningar Textil produktion och innovation (kandidat) samt Textil innovation (master).
Projektet genomförs vid Institutionen för textilteknologi
Projektledare: Niina Hernandez
Skrivarworkshop för forskare och doktorander – ett stöd för att utveckla och stärka forskningsansökningar med hög och konkurrenskraftig kvalitet
Tidsperiod 2022–2023
Syfte med projektet är att stärka och skapa möjligheter för forskare att kunna skriva fler ansökningar och att nå högre kvalitet i de ansökningar som skrivs. Stödinsatsen kommer att utformas i internatform, för att också möjliggöra ett intensivt och arbetande internat med tid för aktivt skrivande och erfarenhetsutbyte.
Projektet genomförs vid Akademin för vård, arbetsliv och välfärd tillsammans med Grants and Innovation Office, GIO
Projektledare: Annelie Sundler
Slutrapport: Skrivar-workshop för forskare och doktorander.pdf
Tillit och kollegialitet
Tidsperiod 2023
Projektet avser övergripande till att identifiera de förutsättningar som i dag finns inom högskolans verksamhet att arbeta tillitsbaserat och kollegialt i syfte att åstadkomma en verksamhet med hög kvalitet i undervisning och forskning. Genom att identifiera dessa förutsättningar, via intervjuer och interna workshoppar, kommer projektet att bidra till en förståelse för och utveckling mot en verksamhet vilken poängterar ett gemensamt ansvarstagande för högskolans och samhällets utveckling.
Projektet genomförs vid Akademin för textil, teknik och ekonomi tillsammans med Akademin för vård, arbetsliv och välfärd samt Verksamhetsstöd.
Projektledare: Christina Mauléon
Utbildnings- och forskningsstrategier – Utveckling av nya pedagogiska former: ”Gamification” av ledarutbildningar inom vård och omsorg, GOAL
Tidsperiod 2022–2024
Projektets syfte är att utveckla idéer och metoder för användning av digital teknik – gamification – för att träna olika ledarskapssituationer i arbetslivets vardagsdilemman och utveckla en handlingsberedskap inför oförutsedda kriser och katastrofer. Ett särskilt fokus sätts inledningsvis på ledarutbildningar inom vård och omsorg och då specifikt på ledarskapsutbildningen för äldreomsorgens chefer. Projektet avser också att bidra till att attrahera nya grupper av studenter till högre utbildning.
Projektet genomförs vid Akademin för vård, arbetsliv och välfärd
Projektledare: Maria Wolmesjö
Akut omhändertagande av barn i skolmiljö
Tidsperioden 2022–2024
Projektet har till syfte att tillsammans utveckla och pröva gränsöverskridande miljöer för lärande i ett samarbete mellan tre av Högskolan i Borås utbildningar – grundlärarutbildningen för skolans år F-3, specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot ambulanssjukvård, och grundutbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap i form av ett aktionsforskningsprojekt i en samverkan mellan områdena Människan i vården, Biblioteks- och informationsvetenskap, samt Pedagogiskt arbete.
Projektet genomförs vid Institutionen för pedagogiskt arbete.
Projektledare: Viktor Aldrin
Ansvar för kunskap – att utveckla en studentroll
Tidsperiod 2022–2025
Syftet är att utgå från befintlig internationell forskning om studenttransformation och ta fram en modell för studenttransformation anpassad för Högskolan i Borås, som sedan ska omsättas i konkreta aktiviteter. Dessa aktiviteter ska bidra till att forma en akademisk studentroll utifrån att vi gemensamt bygger kunskap tillsammans. Dessa aktiviteter ska provas inom ramen för projektet i vårt mottagande av nya studenter från och med höstterminen 2024 och då också involvera både lärare och studenter för att bygga en ömsesidig rollförståelse.
Projektet genomförs vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT.
Projektledare: Ska tillsättas
Universell utbildning
Tidsperiod 2022–2023
Projektets syfte är att bidra med underlag och kunskap om hur vi kan integrera en universellt tillgänglig pedagogik i utbildningarna Bibliotekarie, campus samt distans.
Projektet genomförs vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT.
Projektledare: Jonas Söderholm och Malin Utter
Slutrapport Universell utbildning (pdf)
First Year Experience – Att tillgängliggöra högre utbildning för yrkeserfarna poliser på väg att bli akademiker (genom medskapande)
Tidsperiod 2022
Projektet avser att främja förutsättningarna för studieovana studenter att hantera övergången till studier vid Högskolan i Borås, främja akademisk mognad och ytterst att säkerställa en god genomströmning på kandidatprogrammet i polisiärt arbete. Vidare avser projektet att öka tillvaratagandet av studenternas erfarenheter och främja deras medskapande i utbildningen.
Projektet genomförs vid akademin för polisiärt arbete
Projektledare: Therese Bäckman
Utökad studentsamverkan
Tidsperiod 2022–2023
Genom att utveckla samverkan mellan studenter och näringsliv samt offentlig sektor i högskolans utbildningar bidrar projektet till ökad kvalitet i utbildning samt förstärker högskolan som ett attraktivt lärosäte.
Projektet genomförs inom Forskning och Innovation.
Projektledare: Susanne Edström
Employer branding för en attraktiv arbetsplats
Tidsperioden 2022–2023, förlängt till och med 2024.
Syftet är att göra Högskolan i Borås till en attraktiv arbetsgivare för rätt medarbetare. För att svara på de krav som finns behöver en projektledare tillsättas för att starta arbetet med employer branding.
Projektet är högskoleövergripande och genomförs via Verksamhets projektkontor.
Projektledare: Annie Andréasson, Birgitta Alfraeus
Slutrapport: Attraktiv arbetsgivare.pdf
Nulägesrapport i projektet Attraktiv arbetsgivare.pdf
Utveckling av samarbetsinlärning genom SI-pass
Tidsperioden 2022–2024
Projektets syfte är att förbereda, utveckla och implementera metoden samverkansinlärning, SI-pass, på högskolan som ett led i att ta emot, introducera och stödja nya studenter i studierna, som ett led för breddat deltagande.
Projektet genomförs inom Studentcentrum.
Projektledare: Baiba Olsson, Emelie Källquist och Anna Pohjola
Inspirationsfilm om SI-pass (YouTube)
---
I den slutliga handläggningen av ärendet har rektor Mats Tinnsten (beslutande) och prorektor Kim Bolton (föredragande), Thomas Johansson controller och Magnus Bergenholtz controller, deltagit.
Beslut och beslutsunderlag finns tillgängligt i diariet: Dnr FO2022/38
Beviljade projekt hösten 2021
Hösten 2021
Här hittar du en lista över projekt som beviljats rektors strategiska utvecklingsmedel.
ABC i akademiskt skrivande på distans
Projektets syfte är att ta fram en hållbar, generisk och kontext-oberoende modell för att stärka studenternas digitala lärandemiljö relaterat akademiskt skrivande. Mer preciserat syftar projektet till att utveckla modellen genom tre sammanvävda delar – ett ABC för akademiskt skrivande på distans: A) student-aktiva och engagerande metoder där eget ansvarstagande i lärandet är centralt, B) strukturer kring studenters bedömningsförmåga genom gemensamma aktiviteter och interaktion, C) socialt utvecklande och tillitsfulla lärmiljöer för studentmöten i skapandet av en community för lärande och professionsutveckling.
Projektet kommer att genomföras i kurser inom Magisterprogrammet i strategisk information och kommunikation (SIK) under 2022–2024 vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT.
Projektledare: Maria Lindh och Susanne Strömberg Jämsvi
Digitala verktyg och resurser för det internationella ortsoberoende masterprogrammet ”Digital information: metoder och perspektiv”
Syftet med projektet är att lärare och studenter ska utforska, testa och utvärdera digitala tjänster, verktyg och resurser som bäst lämpar sig för ett distansprogram riktat mot en internationell studentgrupp med ett integrerat jämställdhetsperspektiv.
Projektet syftar till att studenter oavsett kön och geografisk hemhörighet ska bli mer inkluderade i lärandet, i undervisningen och i interaktion med varandra och sina lärare. Detta möjliggörs genom att projektet undersöker vilka förutsättningarna är med hänsyn till studenternas språk- och tekniska kunskaper, d.v.s. vad som krävs med hänsyn till studenternas kunskaper i dessa olika avseenden för en framgångsrik användning av olika digitala verktyg i undervisningen.
Projektet genomförs under 2022 vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT inom masterprogrammet ”Digital information: metoder och perspektiv”, tillsammans med HUF och Edu-Tech.
Projektledare: Rachel Pierce (ht 22), Maria Lindh och Karen Nowé
Hedvall
Digitalisering och professionell kunskap
Högskolans ledning och visioner poängterar vikten av att profilera lärosätets utbildningsprogram, att forskargrupperna profileras och att högskolans prioriterade områden profileras. Ansökan syftar till att inom ramen för Högskolans strategiska satsning på digitalisering utveckla frågan om professionell digital kompetens i lärarutbildningen. Målsättningen är att detta arbete i förlängningen ska bidra till såväl det strategiska arbetet kring lärarutbildningens digitalisering men även till att utveckla digitaliseringsaspekter vid Högskolans övriga utbildningar och i de
högskolepedagogiska kurserna.
Projektet genomförs vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT under 2022–2023.
Projektledare: Catarina Player-Koro
Lärmiljö i handledning som utvecklar studenters självständighet
Syftet är att skapa en lärmiljö i handledning som utvecklar studenters självständighet i examensarbeten. Genom skapandet av lärmiljön i handledning förväntas att studenternas självständighet utvecklas, vilket på sikt bidrar till att höja kvaliteten på högskolans akademiska lärmiljöer och attraktionen för lärosätet. Syftet knyter på så vis an till högskolans mål och strategier.
Projektet genomförs vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT under 2022–2024.
Projektledare: Marita Cronqvist och Ellinor Skaremyr
Plattform för tvärvetenskaplig forskning och utveckling om professionsutbildning
Syftet med den här strategiska satsningen är att utveckla en plattform (TPU) för att initiera ämnesövergripande forskning och samverkan via olika pågående "professionsnära" projekt och högskolans forskare, lärare och doktorander. Generellt är målet att öka högskolans gemensamma kunskapsbas om professionsnära utbildning och forskning.
Projektet genomförs vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT under 2022–2023.
Projektledare: Petra Angervall och Melina Aarnikoivu
Slutrapport Plattform för tvärvetenskaplig forskning och utveckling om professionsutbildning
Strategier för implementering av livslångt lärande: utbildning för näringslivet
Projektet syftar till att utveckla strategier som Högskolan i Borås kan beakta och tillämpa för att bemöta högskolelagens krav på att högskolorna ska främja ett livslångt lärande samt att tillfredsställa näringslivets behov av kompetensutveckling. De strategier som kommer att presenteras omfattar utveckling av utbildning, samverkan och hur utmaningar kan hanteras Projektet avser att sprida kunskap och erfarenheter till andra miljöer och ämnen inom högskolan. De effekter som förväntas är att högskola kan ta en position som en attraktiv utbildningspartner för näringslivet och bli en nationellt ledande aktör för organisering av livslångt lärande.
Projektet genomförs vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT under 2022–2023.
Projektledare: Stefan Cronholm
Digitalisering av administrativa processer
Projektet syftar till en transformation från manuell pappershantering till digitala beslutsprocesser. Genom projektet utvecklas nya digitala beslutsprocesser och arbetssätt, inkl. tillgänglighetsanpassade digitala blanketter och beslutsmallar. Projektet ligger väl i linje med de högskoleövergripande strategierna digitalisering samt tillsammans och gränsöverskridande då projektets fokus är digitalisering och genomförandet kräver stort deltagande och samverkan mellan akademierna och Verksamhetsstöd. Projektet bidrar till högskolans mål om det attraktiva lärosätet.
Projektet genomförs vid avdelningen Ekonomi under 2022–2023.
Projektledare: Åsa Enmyren
Beviljade projekt våren 2021
Här hittar du en lista över projekt som beviljats rektors strategiska utvecklingsmedel.
Våren 2021
Digitala lärmiljöer
Akademin för vård, arbetsliv och välfärd och Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT avser att bygga upp en digital lärmiljö där studenterna kan träna på kommunikation och interaktion i samband med bland annat svåra samtal. En digital lärmiljö innebär att undervisningen kan bedrivas som ett ”flippat klassrum”, vilket innebär att studenterna först arbetar hemma med olika studieuppgifter för att därefter delta i lärarledda genomgångar med möjlighet till fördjupning, analys och applicering av uppgifterna. Det övergripande målet är at skapa ett digitalt träningscentrum på högskolan som kan komma flera professionsutbildningar till godo.
Projekttid: 2021–2023
Projektledare: Elaine Börjesson, Tobias Ruhtenberg och Elaine Börjesson
Slutrapport Digitala lärmiljöer
Digitalt labb
Akademin för textil, teknik och ekonomi vill satsa på att ge studenterna en bred digital kompetens för att öka deras konkurrenskraft på arbetsmarknaden, detta genom att investera i hård- och mjukvara samt kompetens inom digitala verktyg som gynnar både produktutveckling, produktion och kommunikation. Genom att bygga upp en labbmiljö med fokus på digitala verktyg vill man uppmuntra till nyfikenhet, problematisering, kritiskt tänkande och eget ansvar. Den digitala labbmiljön öppnar även för samarbeten över gränser såväl tvär- som flervetenskapligt både internt och med externa intressenter.
Projekttid: 2021–2023
Education has to be a risky business
Syftet med projektet, som genomfördes på Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT, var att utveckla en utbildningsmiljö som på ett reflekterande och problematiserande sätt utmanar lärarutbildarnas egen syn på kunskap, vårt förhållningssätt till studenternas kunskapande och studenternas egen syn på kunskap. Projektet erbjuder möjligheter att skapa en kunskapande lärmiljö med stor tillit och respekt mellan lärare och studenter, och studenterna kommer i större utsträckning ges möjlighet att ta ansvar i en mer utmanande lärmiljö och där studenterna inte stannar vid vad som i undervisningssituationen upplevs som ”läraren vet det rätta svaret”, utan att de lär sig tänka utanför boxen.
Projekttid: 2021–2023
Projektledare: Susanne Klaar, Camilla Carlsson och Carina Peterson
Läs slutrapporten Education has to be a risky business (pdf)
Internationalisering på hemmaplan
I dagsläget är det främst de studenter och anställda som deltar i olika mobilitetsaktiviteter, en bråkdel av alla, som nås av högskolans internationaliseringsarbete. Ett systematiskt arbete för att fördjupa medvetenhet om mångfald och mångkulturella aspekter och ta vara på den internationella och interkulturella kompentens som redan finns saknas i dag. Därför avser Akademin för textil, teknik och ekonomi att utveckla ett koncept, internationalisering på hemmaplan, som ska ta tillvara och utveckla ett internationellt ”mindset” hos studenter och medarbetare. Samt stimulera lärandeprocesser som rustar för att verka i en globaliserad värld. Målet är att skapa en organisation och riktlinjer för att kunna integrera internationalisering i vardagen, genom att utarbeta metoder för att systematiskt ge stöd till medarbetare i organisationen som vill arbeta i globala klassrum.
Projekttid: 2022–2023