Niklas Sörum
Docent Universitetslektor
Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan)
— Institutionen för företagsekonomi och textilt management
Niklas Sörum (f.d. Hansson) är docent i företagsekonomi och universitetslektor vid Högskolan i Borås. Han forskar om digitalisering av konsumtionskultur, etisk konsumtion, second hand- och vintagemarknader, och kultur och kulturarvets roll i hållbar stadsutveckling.
Hans forskning har publicerats i vetenskapliga journaler som Consumption, Markets & Culture, Journal of Consumer Policy, International Journal of Heritage Studies och Culture Unbound. Niklas senaste böcker är utgivna på Routledge och tar fokus på hur digitalisering påverkar konsumtionskulturen samt relationen mellan konsumtion och mobilitet.
Niklas Sörum är även forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap, CFK, vid Göteborgs universitet.
Läs om forskningsprojektet The role of digital consumer data in contemporary consumer culture, som startade i januari 2021. (Extern länk)
Inriktning på forskningen
- Konsumtions(kultur)forskning
- Digitalisering av konsumtionskultur
- Etisk, ansvarsfull och hållbar konsumtion
- Secondhand marknader, konsumtion och kultur
- Kultur och kulturarv i hållbar stadsutveckling
Undervisningsområden
- Konsumentbeteende, konsumtionskultur och kulturteoretiska forskningsperspektiv på konsumtion
Uppdrag
- Forskargruppsledare för Digital konsumtion.
Utmärkelser
- Artikeln Agencing ethical consumers: smartphone apps and the socio-material reconfiguration of everyday life, tilldelades pris för bästa artikel i Consumption, Markets and Culture 2019.
Pressklipp
- Ny forskning: Tre sätt att se på att företagen samlar info om dig – vilket har du (Göteborgs-Posten, 221212)
- Så kan du skydda dig på nätet (KT-kuriren, 230906)
Utmärkelser
Externa publikationer
Sörum, N (2024) Legitimizing sustainable game meat consumption: a discursive-visual approach to legitimacy claims, Consumption Markets & Culture, DOI: 10.1080/10253866.2024.2356836 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10253866.2024.2356836?src=exp-la
Samsioe, E, Sörum, N, Fuentes, C and Tölg, R (2024) Digitala plattformar och cirkulär klädkonsumtion: Möjligheter, utmaningar och vägar framåt. En rapport från forskningsprojektet Framtidens hållbara kläder. Lunds universitet och Högskolan i Borås.
Sörum, N. and Gianneschi, M. (2022) The role of access-based apparel in processes of consumer identity construction, Journal of Fashion Marketing and Management. Emerald Group Publishing Limited. doi: 10.1108/JFMM-03-2021-0062.
Sörum, N. and Fuentes, C. (2022) How sociotechnical imaginaries shape consumers’ experiences of and responses to commercial data collection practices, Consumption, markets & culture. Taylor & Francis, pp. 1–23. doi: 10.1080/10253866.2022.2124977.
Cochoy F, Licoppe C, Petersson McIntyre M, Sörum N (2020) Digitalizing consumer society: equipment and devices of digital consumption (extern länk) , Journal of Cultural Economy
Johansson B, Peterson McIntyre M, Sörum N (2019) Konsumtionskultur: Innebörder och praktiker. En vänbok till Helene Brembeck
Fuentes, C & Sörum, N (2018) Agencing ethical consumers: smartphone apps and the socio-material reconfiguration of everyday life. Consumption Markets & Culture, DOI: 10.1080/10253866.2018.1456428 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10253866.2018.1456428
Cochoy F, Hagberg J, Petersson McIntyre M, Sörum N (2017). Digitalizing Consumption, How devices shape consumer culture., Routledge
Helene Brembeck & Niklas Sörum (2017) Assembling nostalgia: devices for affective captation on the re:heritage market, International Journal of Heritage Studies, 23:6, 556-574, DOI: 10.1080/13527258.2017.1300928
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13527258.2017.1300928?journalCode=rjhs20
http://portal.research.lu.se/portal/files/11672972/S_rum_Fuentes_s.pdf
Petersson-McIntyre, M & Sörum, N (2016) Konsumtionskultur och digitalisering, i Kulturella Perspektiv: svensk etnologisk tidskrift 2/2016.
Brembeck H, Hansson N, Vayre J (2015). Life Phases, Mobility and Consumption, An Ethnography of Shopping Routes, Routledge
Senaste publikationer
Pågående forskningsprojekt
Avslutade forskningsprojekt
Områden
Forskargrupper
Bildlänkar
2024-04-05
Cirkulär konsumtion har väckt ett intresse inom samhällsdebat¬ten och modebranschen som ett sätt att minska negativa effekter från klädkonsumtion och som ett init...
2022-03-24
Vem blir du om du bär lånade kläder och hur ställer du dig till handel och tjänster för kläder och mode? Den frågan ställs i en ny studie om konsumenter som använder sig av ”klädbibl...
2021-10-15
Positivt, uppgivet eller med en känsla av aktivt motstånd. Det finns huvudsakligen tre förhållningssätt kring den kontinuerliga lagringen av data på internet. Det visar en studie vid Högskolan i Borås och Göteborgs universitet...
2021-01-11
Kan appar få oss att bli mer etiska konsumenter? Det har konsumtionsforskarna Christian Fuentes och Niklas Sörum studerat. Nu har "Agencing ethical consumers: smartphone apps and the socio-material reconfig...