Kvalitetssäkring

Förutsättningar

För att möjliggöra en högkvalitativ forskarutbildning har högskolan identifierat nio förutsättningar som måste säkerställas.

1. Inrättande av utbildning

2. Rekrytering av doktorand

3. Forskningsprojektets genomförande

4. Handledning

5. Forskarmiljö

6. Kurser

7. Samverkan

8. Studentmedverkan

9. Lika villkor

Progression och uppföljning av enskild doktorand

Doktorandens individuella utveckling från nyantagen doktorand till färdig doktor varierar stort mellan olika individer. Det är därför viktigt att doktoranderna följs upp regelbundet, både som hjälp och stöd för handledning och progression men också för att lärosätet ska få en inblick i varje doktorands utbildning och därmed ha möjlighet att vid behov göra förändringar i utbildningens upplägg.

Vid högskolan följs den enskilda doktorandens progression därför upp minst en gång om året via individuella studieplansmöten samt vid utvecklings-/uppföljningssamtal. Till den individuella studieplanen biläggs även en lärandemålmatris med syfte att tillse att doktoranden får reflektera över sitt eget lärande och hur de olika momenten tillsammans bidrar till att uppnå examensmålen.

Alla doktorander har även en examinator (vid sidan av sina handledare).  Examinatorn har ett övergripande ansvar för att doktorandens forskarutbildning följer de uppsatta kvalitetskraven.

Examination vid disputation

En forskarutbildning av hög kvalitet innebär att avhandlingar av hög vetenskaplig kvalitet produceras. Doktorandens forskningsprojekt ska i slutändan granskas och kvalitetssäkras av forskningssamhället via en offentlig disputation. Artiklarna som ingår i sammanläggningsavhandlingar ska vara publicerade i internationellt erkända tidsskrifter.

Inför disputationen säkerställs att reglerna för examination vid högskolan följs och att avhandlingens delarbeten håller en sådan vetenskaplig standard som kan förväntas.

Gällande regelverk kring disputationen:

Kvalitetsutvärdering

Inom ramen för högskolans kvalitetssäkringsarbete sker en kontinuerlig utvärdering av högskolans utbildningar på samtliga utbildningsnivåer. Var sjätte år genomgår varje utbildning en utvärdering där externa sakkunniga ingår i bedömningen av utbildningen. Utvärderingen sker utifrån en fastställd utvärderingscykel.

Ansvar

Studierektor för forskarutbildning samt forsknings- och utbildningsnämnd, eller av nämnd delegerat forskarutbildningsutskott är de som framför allt styr och organiserar kvalitetsarbetet avseende forskarutbildningen vid högskolan. Ansvarig för doktoranders studie- och arbetsmiljö är prefekt.