Genom högskolans forskarutbildningar utvecklas doktorandernas kritiska och systematiska förhållningssätt vilket möjliggör deras framtida etablering som självständiga forskare, både inom och utom akademin. Detta sker dels genom doktorandens enskilda forskningsprojekt och de kurser som ges inom ramen för utbildningen men också genom att doktoranden vistas i en vetenskaplig, akademisk miljö som kontinuerligt diskuterar, prövar och ifrågasätter forskningsresultat.
Förutsättningar
För att möjliggöra en högkvalitativ forskarutbildning har högskolan identifierat nio förutsättningar som måste säkerställas.
Mål: Att det ska finnas tydliga rutiner för hur en forskarutbildning inrättas för att säkerställa kvaliteten på den utbildning som ges.
För alla ämnen som inrättas på forskarnivå vid högskolan ska det säkerställas att de håller hög kvalitet och att det finns goda förutsättningar att doktoranderna uppnår utbildningens examensmål. Högskolans styrelse beslutar att inrätta nya ämnen efter tillstyrkan från ansvarig forsknings- och utbildningsnämnd. Ansökan om att inrätta nytt forskarutbildningsämne prövas av externa bedömare.
Säkerställande via:
Högskolan har tydliga och kvalitetssäkrande riktlinjer för hur processen för inrättande och avveckling av forskarutbildning ska gå till. Processen regleras via styrdokumentet:
Mål: Att alla doktorander rekryteras utifrån kompetens, motivation och personliga förutsättningar att klara av och bidra till en forskarutbildning av hög kvalitet.
Säkerställande via:
Ett transparent och tydligt antagningsförfarande och rekrytering är en viktig del för att få kompetenta doktorander som kan tillgodogöra sig utbildningen. Rekryteringen ska vara konkurrensutsatt och finansiering via anställning ska utgöra grundprincipen för antagning. Högskolans regelverk utgörs av:
Mål: Att forskningsprojektet är av hög kvalitet och anpassat för den enskilde doktoranden.
Säkerställande via:
Den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen och de avstämningsmoment som ingår i utbildningen såsom plan, mitt- och slutseminarium utgör grunden för säkerställande att det valda forskningsprojektet är genomförbart och håller en hög kvalitet.
Mål: Att erbjuda professionellt och stödjande handledarskap.
Vid högskolan utgörs handledarkonstellationen av erfarna huvudhandledare som handleder tillsammans med mindre erfarna biträdande handledare. På detta sätt överförs kunskaper och erfarenheter mellan handledare. En stabil handledarkapacitet med flera tillgängliga handledare möjliggörs.
Säkerställande via:
Samtliga handledare ska ha genomgått en högskolepedagogisk kurs i ”att handleda doktorander”. Därtill finns tydliga regler gällande rätten till handledarbyte.
Mål: Att doktoranden ska omgärdas och ingå i lokala, nationella och internationella nätverk som präglas av en kreativ miljö med möjlighet till diskussion och reflektion.
Det räcker inte med forskning av hög kvalitet och god handledning för att en doktorand ska få en utbildning av hög kvalitet samt att uppnå examensmålen, utan det krävs även en omgärdande miljö som i övrigt är stimulerande och gynnsam för doktorandens lärande och utveckling.
Säkerställande via:
Samtliga doktorander ska vara kopplade till en eller flera forskargrupper vid högskolan. Därtill läggs stor vikt vid att doktoranderna ska deltaga vid forskningskonferenser och övriga utbyten nationellt som internationellt för att stimulera nätverksbyggande. Högskolan ska även garantera att adekvat infrastruktur finns tillgänglig för att doktoranderna ska kunna genomföra sin utbildning.
Mål: Att det finns relevanta kurser av hög kvalitet som bidrar till att doktoranden uppnår målen och får de hjälpmedel och kunskaper som krävs för att driva ett forskningsprojekt.Säkerställande via:
För ökad tydlighet fastställer rektor det högskolegemensamma kursutbudet. För kvalitetssäkring ska samtliga forskarutbildningskurser utvärderas i enlighet med gällande regelverk.
Mål: Att doktoranden ska kunna bidra till samhällets utveckling och kommunicera ut sina forskningsresultat på nationella och internationella arenor.
Säkerställande via:
Högskolans devis lyder ”Vetenskap för profession” och samverkan med det omgivande samhället är en grundbult. Högskolans doktorander uppmuntras även aktivt att deltaga i olika nätverk och vid forskningskonferenser för att sprida sin forskning. För att rusta doktoranderna för det kommande arbetslivet erbjuder högskolan olika aktiviteter med fokus på den framtida karriären. Därtill utgör Grants and Innovation Office ett stöd inom framtida forskningsfinansiering.
Mål: Att doktoranden ska kunna ha inflytande över sin utbildning.
Säkerställande via:
Doktoranderna ges möjlighet att ge synpunkter på kurserna genom kursvärderingar. Doktoranderna har därtill goda möjligheter att tillsammans med sina handledare utveckla och utforma sin egen utbildning. Högskolans avtal med studentkåren garanterar också studenternas rätt till representation i alla viktiga råd och instanser inom lärosätet. Studentkåren har även inrättat en Doktorandkommitté.
Efter avslutad utbildning ges doktoranderna möjlighet att ge synpunkter på hela utbildningsprogrammet genom en programutvärdering.
Mål: Att alla doktorander har rätt till en bra arbetsmiljö och skäliga levnadsnivåer, samt att lika villkor gäller oavsett social bakgrund, kön och etnicitet.
Säkerställande via:
Högskolan arbetar aktivt för att säkerställa lika villkor för sina doktorander. Högskolans styrelse har därför fattat beslut om att i görligaste mån anställa doktorander via doktorandanställning. Undantag gäller för samverkansdoktorander. I övrigt arbetar högskolan utefter fastställd
Progression och uppföljning av enskild doktorand
Doktorandens individuella utveckling från nyantagen doktorand till färdig doktor varierar stort mellan olika individer. Det är därför viktigt att doktoranderna följs upp regelbundet, både som hjälp och stöd för handledning och progression men också för att lärosätet ska få en inblick i varje doktorands utbildning och därmed ha möjlighet att vid behov göra förändringar i utbildningens upplägg.
Vid högskolan följs den enskilda doktorandens progression därför upp minst en gång om året via individuella studieplansmöten samt vid utvecklings-/uppföljningssamtal. Till den individuella studieplanen biläggs även en lärandemålmatris med syfte att tillse att doktoranden får reflektera över sitt eget lärande och hur de olika momenten tillsammans bidrar till att uppnå examensmålen.
Alla doktorander har även en examinator (vid sidan av sina handledare). Examinatorn har ett övergripande ansvar för att doktorandens forskarutbildning följer de uppsatta kvalitetskraven.
Examination vid disputation
En forskarutbildning av hög kvalitet innebär att avhandlingar av hög vetenskaplig kvalitet produceras. Doktorandens forskningsprojekt ska i slutändan granskas och kvalitetssäkras av forskningssamhället via en offentlig disputation. Artiklarna som ingår i sammanläggningsavhandlingar ska vara publicerade i internationellt erkända tidsskrifter.
Inför disputationen säkerställs att reglerna för examination vid högskolan följs och att avhandlingens delarbeten håller en sådan vetenskaplig standard som kan förväntas.
Gällande regelverk kring disputationen:
Kvalitetsutvärdering
Inom ramen för högskolans kvalitetssäkringsarbete sker en kontinuerlig utvärdering av högskolans utbildningar på samtliga utbildningsnivåer. Var sjätte år genomgår varje utbildning en utvärdering där externa sakkunniga ingår i bedömningen av utbildningen. Utvärderingen sker utifrån en fastställd utvärderingscykel.
Ansvar
Studierektor för forskarutbildning samt forsknings- och utbildningsnämnd, eller av nämnd delegerat forskarutbildningsutskott är de som framför allt styr och organiserar kvalitetsarbetet avseende forskarutbildningen vid högskolan. Ansvarig för doktoranders studie- och arbetsmiljö är prefekt.