Digital konsumtion

Digital konsumtion

Vårt perspektiv på konsumtion är att det är ett komplext fenomen som med nödvändighet inte bara inkluderar konsumenter utan även marknadsföring och de många teknologier och andra instrument som formar såväl handel som konsumtion. Med digitalisering av konsumtion syftar vi på processer varmed digitala teknologier förändrar hur konsumenter interagerar med, får tillgång till och engageras i köp, användning och avyttring av produkter och tjänster. Detta inkluderar hur produkter och tjänster marknadsförs, konsumeras och upplevs via digitala plattformar och verktyg. Det inkluderar teknisk infrastruktur och de kulturella praktiker och samhällskonsekvenser som omger konsumtion i den digitala eran. 

Vi studerar relationen mellan konsumenter, företag, icke-kommersiella aktörer och digital teknologi, och hur denna skapas och förändras med fokus på digitaliseringens roll i dessa processer. I vår forskning fokuserar vi bland annat på digitala konsumtionspraktiker, olika aktörer inom digital handel, inklusive e-handelsplattformar och digitala marknadsförare, samt på innovativa affärsmodeller. För att undersöka digitaliseringen av konsumtion använder vi ofta etnografiska och kvalitativa metoder såsom intervjuer och observationer som gör det möjligt för oss att följa konsumenter och andra marknadsaktörer och deras handlingar både on- och off-line, men gruppen tillämpar även kvantitativa metoder med en data-driven approach. Vår forskning präglas av forskargruppens tvärvetenskapliga sammansättning med representation från bland annat marknadsföring, management, kulturvetenskap och modevetenskap. 

Områden

Pågående forskningsprojekt

Avslutade forskningsprojekt

Forskare/Medarbetare

Nyheter

Till nyhetsarkivet